Главная » Файлы » Методична скарбничка » Старша школа

ВПЛИВ ОСОБИСТИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ НА ФОРМУВАННЯ ДІЛОВИХ ЯКОСТЕЙ ЛЮДИНИ
2016-09-23, 9:24 PM

Мета: розкрити поняття «самопізнання», «самосвідомість», «самореалізація»; формувати здатність критично оцінювати свої риси характеру; розвивати навички самоаналізу, самовдосконалення для правильного професійного вибору.

Хід заняття

1.Вправа-привітання«Подаруй посмішку».

Мета:створення позитивної робочої атмосфери; розвивати вміння заявити про себе.

Учні по колу вітаються, називаючи своє ім’я, починаючи з фрази: «Я Сергій, найкраще я вмію ….(вид діяльності: співати, танцювати, вишивати, писати…)». Дарують посмішку, обов’язково дивлячись у вічі, та передають іграшку - серце. Таким чином створюється доброзичлива атмосфера.

2.Бесіда «Що таке самопізнання».

Мета: актуалізувати знання та досвід учнів з заданої теми.

—   Як ви розумієте фразу «Пізнати себе?»

—   Що необхідно пізнавати в собі?

—   Навіщо необхідно пізнавати себе?

—   Якими способами, на вашу думку, можна пізнати себе?

Особисті властивості ділової людини

Чи згодні ви з такими твердженнями:

1.Не знаючи себе, важко зрозуміти, що з тобою відбувається, чому так, а не інакше складається твоє життя, чим викликане те чи інше ставлення до тебе оточення і твоє ставлення до них.

2.Не знаючи себе, не можна визначити, що ти можеш, а чого ні, на що ти здатний, на що можеш претендувати в житті — сьогодні, завтра...

3.Не знаючи себе, важко визначити свої сильні і слабкі сторони, тобто цілеспрямовано розвивати свої переваги та компенсувати недоліки.

4.Не знаючи себе, дуже важко впливати на власне життя.

5.Не знаючи себе, можна виявитися сліпим знаряддям своїх неусвідомлених, шкідливих для себе й свого оточення бажань.

6.Не знаючи себе, можна виявитися сліпим знаряддям у руках іншої людини, втратити можливість свідомо керувати собою, своїм життям. А це небезпечно!

Якості особистості — складні соціально і біологічно обумовлені компоненти особистості, які вбирають в себе психічні процеси, властивості, нововведення, стійкі стани, стійку поведінку в соціальному і природному середовищі.

Особисті властивості — характерні притаманні певній людині якості.

З переходом до ринкових відносин «пошуки себе», тобто усвідомлення свого Я: «Хто ж я такий?», «Які мої можливості?», «Яке моє місце в суспільстві?», стало гостро актуальним. Шлях до самореалізації лежить через самоспостереження, самопізнання, самосвідомість і розвиток людини неможливий без становлення й розвитку цих важливих властивостей особистості.

Самопізнання — усвідомлення своїх чеснот і недоліків, реальна оцінка рівня знань, професійних навичок і особистих якостей.

Самореалізація — це свідоме з власної ініціативи втілення людиною своїх творчих можливостей у життя.

Самосвідомість — розуміння самого себе, свого значення, своєї ролі в житті, суспільстві.

Але на шляху людини трапляються і певні труднощі. Попри можливі перешкоди, людина, як відомо, прагне до самореалізації, але справа ускладнюється тим, що вона далеко не завжди правильно пізнає й оцінює себе. Якщо самооцінка завищена і людина весь час прагне нових і нових досягнень, вона може розчаруватися в житті. Ось чому дуже важливо формувати вміння адекватно оцінювати себе.

3. Вправа «Хто ви?»

Мета: розвивати ораторські уміння, уміння презентувати себе та групу.

Оберіть серед запропонованих геометричних фігур одну, яка найбільше вам подобається (квадрат, коло, прямокутник, трикутник, зиґзаґ).

 

Учні, які вибрали однакові фігури, об’єднуються в групи.

Завдання для опрацювання в малих групах учнів:

1.    Уважно прочитайте ключ до тесту, який стосується обраної вами фігури.

2.    Зіставте прочитану інформацію з вашим уявленням про себе самого.

3.    Визначте, чи є у вас якості, характерні для тих, хто обирає саме цю фігуру?

4.    Визначте, чи хотіли б ви мати такі якості?

5.    Обміняйтеся думками з товаришами у групі.

6.    Виберіть «оратора», що розповість усім учням про результати групової роботи.

Ключ до тесту

Квадрат — працьовитість, ретельність, потреба доводити почату справу до кінця, завзятість, що дозволяє завершувати 

роботу. Стриманість, терпіння й методичність звичайно роблять Квадрат висококласним фахівцем у своїй галузі. Квадрат любить раз і назавжди встановлений порядок: усе має бути на своєму місці і відбуватися у свій час. Ідеал Квадрата — розплановане передбачуване життя, йому не подобаються «сюрпризи» і зміни звичного ходу подій.

Прямокутник — утілює тимчасовість форми життя певної особистості. Це люди невдоволені тим, як вони живуть, і тому весь час шукають краще життя. Основні якості Прямокутника — допитливість, живий інтерес до всього і сміливість. Вони відкриті для нових ідей, цінностей, способів мислення і життя, легко засвоюють усе нове.

Трикутник — символізує лідерство. Найхарактернішою рисою Трикутника є здатність концентруватися на основній меті. Трикутники — енергійні, нестримні, сильні особистості, що ставлять чітку мету і, як правило, досягають її. Вони честолюбні і прагматичні, вміють вигідно подати керівництву значимість своєї роботи. Добре працюють у команді. У них є потреба бути завжди правими і контролювати стан справ. Вдало конкурують з іншими.

Коло — найдоброзичливіші серед п’яти фігур. Ці люди дуже чутливі, здатні співпереживати, співчувати, емоційно відгукуватися на переживання іншої людини. Вони сприймають чужу радість і чужий біль як свої власні. Щасливі тоді, коли навколо мир. Тому коли в Кола виникає з кимось конфлікт, найбільш імовірно, що саме Коло поступиться. Воно прагне знайти спільне навіть у протилежних точках зору.

Зиґзаґ — фігура, що символізує творчість. Комбінування абсолютно різних, несхожих ідей і створення на пій основі чогось зовсім нового, оригінального — саме це подобається Зиґзаґам. Вони ніколи не задовольняються традиційними способами вирішення проблем, для цього шукають оригінальні, незвичайні шляхи. Зиґзаґ - більше, ніж інші фігури, захоплюється новими ідеями. Коли в нього з’являється нова і цікава думка, він готовий повністю віддати їй усього себе і повідомити про неї всьому світові. Зиґзаґи — невтомні проповідники своїх ідей, вони здатні повести за собою багатьох.

4.Вправа «Самопізнання».

Мета: розвивати уяву, уміння презентувати себе, самопізнання.

1.Спробуйте ототожнити себе з певним предметом та намалюйте цей предмет на аркуші паперу. Наприклад, можна уявити себе комп’ютером, будинком, деревом, твариною, фруктом, квіткою чи рослиною, якоюсь стравою, водяним струмом або певною місцевістю. Можна зробити це, використовуючи абстрактні форми та фарби.

2.Після цього кожен учень виходить у центр аудиторії, показує свій малюнок і описує себе від імені предмета, у формі першої особи (Я...). Наприклад: «Я — дерево з міцним могутнім стовбуром. У мене сильні гілки, але одна гілка — зламана. Мені чогось бракує. Мені не вистачає цієї гілки...».

3.Коли кожен розповість про себе, спробуйте відповісти на запитання та обговоріть їх у малих групах:

—   Які частини моєї картини здаються мені надійними, викликають у мене почуття довіри?

—   Що в картині здивувало мене, здалося новим?

—   Що я відчував, коли малював?

—   Що я відчував, коли ототожнював себе з предметом?

—   Наскільки гнучке, мобільне або, навпаки, незмінне моє уявлення про себе?

—   Коли відбулася остання важлива зміна мого уявлення про себе?

—   Чия розповідь справила на мене приємне враження?

—   Про кого я дізнався щось нове?

5. Вправа «Мій портрет у променях сонця».

Мета: створення позитивного настрою; розвивати уміння самоаналізу та самовдосконалення.

На аркушах паперу намалюйте сонце. У центрі сонячного кола напишіть своє ім’я чи схематично намалюйте власний портрет. Потім уздовж променів напишіть власні позитивні риси характеру (наприклад, цілеспрямованість, рішучість, активність, доброзичливість, комунікабельність, відповідальність тощо).

Проаналізуйте власні малюнки, визначте ті риси, які б ви хотіли вдосконалювати в собі самому. Продумайте, як це можна зробити.

6. Вправа «Мої обмеження».

Мета: формувати адекватне уявлення про себе.

1.Розділіться на пари і сядьте так, щоб не заважати одне одному своїми розмовами. Працюючи в парах, дайте хоча б чотири відповіді на кожне запитання.

—   Яке моє ставлення до почуття розчарування?

2.Утворіть пари з іншими партнерами та дайте відповідь на таке запитання.

—   Наскільки важко мені переконати інших, щоб досягнути того, що мені потрібно?

3.Знову створіть пари з іншими партнерами та дайте відповіді на запитання:

—   Що заважає мені досягнути успіху?

4. Аналогічно обговоріть запитання:

—   Що я можу зробити, щоб одержати те, чого хочу?

5. Наприкінці вправи обговоріть з усіма учнями такі запитання:

—   Як допомогли мені партнери при формуванні відвертих відповідей на запропоновані запитання?

—   На які запитання було важко відповідати? Чому?

7.Рефлексія. Прощання «Мені сподобалося…»

Мета: зворотний зв’язок; підсумок заняття.

Кожен учень робить висновок з заняття, закінчуючи фразу: «Мені сподобалося…»

Категория: Старша школа | Добавил: Lili_a
Просмотров: 479 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar