Главная » Файлы » Методична скарбничка » Старша школа

Скласти іспит - дуже просто!
2018-02-19, 12:39 PM

Тема: Скласти іспит - дуже просто! Як уникнути стресів під час іспитів.

Мета: розповісти про раціональну організацію підготовки до іспитів, виховувати відповідальність, наполегливість, розвивати навички ефективного використання часу та стресостійкості.

Хід заняття

1.Інформаційне повідомлення: «Екзамени – це явище життя».

Екзамени, як і більшість явищ жит­тя, етап перехідний. Коли він закін­чується, з'являється відчуття свободи, забуваються сльози, нервування, знову мо­жеш спокійно спати. Але ж можна скласти іспит і з меншими втратами для власного здоров'я, отримати добрі оцінки й чекати наступного екзамену без страху та безсонних ночей. Психологи розцінюють тестування, іспити як:

  • обробку значного обсягу інформації, що дуже навантажує мозок;
  • серйозне емоційне переживання й ве­лике навантаження на нервову систему;
  • оцінку не лише знань дитини, а й її особистості.

Психологічний варіант підготовки до іспитів:

Почати слід, у першу чергу, з розпорядку дня. Харчуватися треба 3—4 рази на день. Мед, горіхи, риба, м'ясо, овочі та фрукти, молочні продукти забезпечать баланс калорій в організмі та відновлять енергетичні витра­ти. Нормальний здоровий сон і відпочинок зменшать навантаження на нервову систему. Не варто відмовлятися від звичних занять спортом, відвідин бабусі, розмов по теле­фону не буде своєрідним відпочинком. Не забувайте і про те, що не всі люди однакові: «сову» важко примусити працювати о 6—8 годині ранку, а «жайворонок» навряд чи буде засиджуватися до 2—3 години ночі. До речі, у більшості людей рівень біологічної активності знижений із 17 до 18 години.

Часто нас лякає те, що обсяг матеріалу занадто великий, тому впоратися з ним буде дуже важко. Інстинктивно ми віддаляємо «день розплати» і напередодні іспиту опи­няємося перед горою незасвоєної інформа­ції. Цю гору справді важко зсунути в такій ситуації. Як же правильно розпланувати вивчення матеріалу? Практика свідчить, що спочатку слід переглянути весь матеріал і розподілити його таким чином: якщо треба вивчити 120 питань за чотири дні, то в перші два краще вивчити 75 %, третього ре­шту, а четвертого просто повторювати («на такий білет і таке запитання я відповім отак...», «спочатку скажу, що..., потім — ...»). При цьому складні теми варто чергувати з простішими необов'язково вчити всі питання підряд.

Є й деякі психологічні закономірності, які повинні враховувати діти та їхні батьки:

  1. «Фактор межі». Найкраще запам'я­товується інформація, викладена на по­чатку і в кінці тексту. Середина, зазвичай, швидко «вилітає з голови». Тому під час запам'ятовування чи повторення приділіть особливу увагу середині.
  2. Повторювати слід не механічно, а вдум­ливо, зосередившись на змісті. Після «за­вантаження» в мозок інформації, якщо її не повторити, втрачається 20—30 % у пер­ші 10 годин. Щоб цього не трапилося, вар­то: прочитати текст, повторити його двічі, за 20 хвилин тричі, за 8—10 годин чотири рази, а за добу — 1 раз. Тільки після цього можна бути впевненим у тому, що інформація міцно «оселилася» в голові.
  1. Особливість «упізнавання». Дивлячись у текст, учень відчуває, що колись він усе це бачив, читав, отож, відповідно, витра­чати час на це питання не варто й можна переходити до наступного. Насправді ж він несвідомо себе обманює. І якщо не вивчити уважно того, що здається таким знайомим, можна «схопити» і двійку. Тож не минайте знайомий матеріал.
  2. Яким чином можна найкраще все запам'ятати? Що для вас є найближчим: текст, малюнок, логічна схема, звукове від­творення? Вирішуйте самі, в якій системі вам ліпше працювати.
  3. Спробуйте знайти щось цікаве у найнуднішому матеріалі. Адже цікаве запам'ятовується набагато легше.

2.Вправа «Розкажи про себе».

Учасники хаотично рухаються по класу із заплющеними очима, зустрівши партнера, намагаються вгадати хто це. Поділившись на утворені пари, розповідають декілька хвилин про себе один одному.

3.Вправа «Вербалізація почуттів».

Пари повертають партнерові розповідь про нього, на аркуші паперу 2—3 словами описують­ся почуття, відчуття від спілкування з парт­нером. Обмін аркушами паперу із записами.

4.Вправа «Пантоміма».

Учні діляться на 4 групи. Кожна група представляє пантомімою свою назву, а інші вгадують, що це озна­чає.

5.Вправа «Подаруй професію».

Кожен замислюється над тим, ким йому стати, хтось уже стоїть перед вибором професії. Завдання групам: Уявіть собі, що ваш друг (подруга) має певну професію. Він (вона) запросив(ла) вас до себе на день народжен­ня. Ваше завдання придумати (можна на­малювати) подарунок. При цьому необхідно виконати три умови. Подарунок має:

  • містити натяк на професію друга;
  • бути незвичайним і веселим;
  • бути доступним за ціною.

6.Вправа «Веселка».

Зараз у вас є прекрасна на­года замислитися про майбутнє, визначити й осмислити важливі для вас цілі.

Говорять, що на кінці веселки стоїть гор­щик  із золотом, і кожному, хто його знайде, доля дарує щастя й багатство.

Уявіть собі вашу особисту веселку, ство­рену сонцем і дощем для того, щоб порадува­ти вас. Нехай ті точки, де веселка спирається на обрій, позначають ваше сьогодення і майбутнє. Уявіть, що в точці «майбутнє» вас чекає щось коштовне й дуже бажане, ідеальне саме для вас. А тепер намалюйте свою веселку, а там, де вона йде за обрій, мету, яка спаде вам на думку під час малювання. Зосередьтеся насамперед на веселці, на її вигині, барвах. Поки малюватимете, у пам'яті будуть спливати різні цілі. Намалюйте свою голо­вну мету на першому плані, усвідомивши, що вона може бути не єдиною важливою.

А тепер гляньте на малюнок і подумки уявіть собі, а потім можете записати відповіді на такі запитання:

  • Як мені досягти своєї мети?
  • Що залежить від мене, а що від ін­ших?
  • Які перешкоди можуть трапитися на моєму шляху?
  • Від чого мені, можливо, доведеться відмовитися?
  • Що я виграю, досягти своєї мети?
  • Кому, крім мене, може бути корисне досягнення цієї мети?
  • Як я ставлюся до цієї мети?

7.Поради по підготовці до іспитів.

  1. Запорукою підтримання інтелектуаль­ної форми є добра фізична форма.
  2. Перш ніж починати роботу, усвідом, що ти повинен зробити, скільки це має за­брати часу, визнач порядок роботи.
  3. Плануючи графік роботи, пам'ятай, що найвища продуктивність праці настає через 20—30 хв після початку роботи. Най­складніші завдання доцільно виконувати саме тоді. Простіші й цікавіші — наприкін­ці. Проте якщо тобі важко, починай роботу з цікавішого.
  4. Заздалегідь облаштуй своє робоче міс­це так, щоб тебе нічого не відволікало від навчання, а всі потрібні предмети були на­похваті.
  5. Намагайся у процесі роботи дотриму­ватися визначеного графіка.
  6. Починай роботу, відпочивши. Най­кращий відпочинок — 1,5—2 год сну або прогулянка, спорт, допомога батькам по гос­подарству. Але не більше, інакше знову вто­мишся.
  7. Першу годину можна працювати без перерви, а далі мають бути 5—10-хвилинні перерви через кожні 40—50 хв напруженої роботи, під час яких можна виконувати фі­зичні вправи. Не роби відпочинок трива­лим.
  8. Якщо якесь завдання не можеш ви­конати одразу, не розгублюйся, спробуй по­вторити за якийсь час.
  9. Також май на увазі: розпочинати будь-яку серйозну роботу, розумову чи фізичну,
    варто не раніше ніж через 20—30 хв після доброї порції їжі (з'ївши маленький бутерброд чи випивши склянку соку, такої паузи робити не потрібно). Перед навчанням не­ бажано вживати жирну їжу, бо від неї хилить на сон організм зосереджується на пере­травленні калорійних продуктів і кров від мозку прибуває до шлунка.

10.Залежно від психологічного типу («жайворонок» або «сова») максимально ви­користовуй вранішній або вечірній час.

11.Починай вчити важкий матеріал, легший залишай на кінець.

12.Не втрачай почуття впевненості у власних силах. Якщо це раптом трапилося, скороти обсяг завдань, щоб виконати їх успішно. Тримайся на позиції переможця, але не бійся й поразок.

 

8.Рефлексія. Отримання зворотного зв'язку.

Категория: Старша школа | Добавил: Lili_a
Просмотров: 355 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar