Главная » Файлы » Методична скарбничка » Старша школа

Гендер у сім'ї. Гендерні стереотипи.
2016-11-20, 10:06 PM

Ґендер у сім'ї, на роботі. Поняття ґендеру. Гендерні стереотипи.

Мета: сформувати уявлення про проблему торгівлі людьми за гендерним стереотипом, навчити користуватися правилами безпечної поведінки; уміти визначити себе як особистість, ознайомити з термінологією ґендеру, гендерних стереотипів; сформувати уявлення про ґендер у різних сферах людського життя; розвивати навички аналізу та порівняння; виховувати повагу до іншої особистості, до прав людини, готовність захищати свої права; розвивати вміння аналізу, порівняння, узагальнення.

Хід заняття

1. ЗНАЙОМСТВО. Вправа “Доміно”.

Учасники сідають у коло. Запропонуйте комусь почати і визначити дві свої характеристики “за правилом доміно”, наприклад: “З лівого боку я люблю солодке, з правого боку я маю двох братів”. Потім хтось із групи має продовжити, назвавши спочатку ту характеристику, яка є спільною між ним/нею і попереднім учасником (учасницею) , а потім “з вільного боку” додати свою, наприклад: “З правого боку я люблю солодке, з лівого боку в мене зелений колір очей”. Якщо якась із характеристик не знаходить “спільника” і доміно не може продовжуватись, запропонуйте учасникам назвати іншу, для того, щоб ланцюжок відновився. У кінці гри кожен з учасників буде пов’язаний із кимось іншим.

2. Вправа «Хто такі Я».

Усі учасники тренінгу сидять в колі. Запропонувати присутнім (індивідуально) на чистому аркуші паперу намалювати в середині коло, у ньому написати «Я». Від цього кола, як з центру, проводити промені, підписуючи кожен так, як людина хотіла би описати, визначити, ідентифікувати себе в різних сферах суспільного життя (в сім'ї – донька, син, батько, мати; на навчанні – учень, учениця, студент, студентка, педагог, на майбутній роботі - фахівець, юристка, вихователь тощо; в стосунках з іншими – подруга, сусід). Слід наголосити на тому, що відповідь треба давати на запитання «хто», а не «які» (на це дається 5 хвилин).

3. Робота в групах «Риси, якими характеризують чоловіків та жінок».

Учні поділені на 2 групи, далі кожна з груп працює над заповненням однієї з колонок. (таблиця)

Кожна група представляє результати своєї роботи. Далі аналізує, чи співпадає.

Аналізується, чи не має спільних рис в чоловіка та жінки. Пропонується розглянути кожну рису окремо і проаналізувати, чи не може певна риса однієї статі бути притаманною й іншій статі, чи ніхто не знає з свого оточення чоловіка, який має рису, яка асоціюється з жінкою, і жінку, яка має рису, яка асоціюється з чоловіком?

Питання для дискусії:

–  Чому в суспільстві існує розподіл рис характеру на чоловічі та жіночі?

–  Чи відображають такі уявлення дійсну ситуацію?

–  Як можливо змінити суспільну думку?

Підвести групу до висновку, що лише фізіологічні відмінності мають стійку приналежність до статевої групи.

Риси, що асоціюються з чоловіками

Риси, що асоціюються з жінками

Агресивний

Самовпевнений

Нещира

Співчутлива

Активний

Нестерпний

Ніжна

Скромна

Брутальний

Суворий

Вразлива

Дратівлива

Відважний

Нестримний

Забобонна

Терпляча

Владний

Прагне задоволення

Обережна

Приємна

Зарозумілий

Педантичний

Непостійна

Манірна

Здібний

Прогресивний

Чарівна

Жалібна до себе

Безпринципний

Швидкий

Плаксива

Вразлива

Дотепний

Раціональний

Хитра

Сентиментальна

Авантюристичний

Реалістичний

Збентежена

Сексуальна

Урівноважений

Нерозважливий

Допитлива

Сором'язлива

Упертий

Спритний

Залежна

Чуйна

Цинічний

Непохитний

Мрійлива

Витончена

Витривалий

Сильний

Емоційна

Покірна

Гамірливий

Серйозний

Збудлива

Схильна до навіювання

Підприємливий

Тямущий

Прискіплива

Балакуча

Енергійний

Хвалькуватий

Боязка

Несмілива

Жорстокий

Самовдоволений

Ненадійна

Образлива

Жартівливий

Рішучий

Нерозумна

Нечестолюбна

Незалежний

Скупий

Поблажлива

Нерозсудлива

Індивідуалістичний

Незворушний

Легковажна

Непостійна

Ініціативний

Непокірний

Метушлива

М'якосерда

3 широкими інтересами

Неприязний

М'яка

Слабка

Винахідливий

Схильний до ризику

3 розвиненою уявою

Схвильована

Лінивий

Схильний командувати

Добра

Розуміюча

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Інформаційне повідомлення «Поняття Гендеру».

Ґендер (з англ. gепсіег) – соціальна стать. Соціокультурна категорія і колективні уявлення, за допомогою яких біологічні розходження статей перекладаються на мову соціальної і культурної диференціації.

Ґендер – організована модель соціальних стосунків між жінками та чоловіками, яка не лише характеризує їх міжособистісне спілкування і взаємодію в сім'ї, але й визначає її соціальні відносини в основних інститутах суспільства (а також така, що визначається або конструюється ними).

Стереотип – сукупність спрощених узагальнень про групу індивідуумів, яка дає можливість розподілити членів групи по категоріях і сприймати їх шаблонно, згідно цих очікувань. Таким чином, стереотипи расових, соціальних і гендерних груп ведуть до сприйняття і ставлення до індивідуумів відповідно до необґрунтованих упереджених думок.

Гендерні стереотипи – набір загальноприйнятих у суспільстві норм і суджень стосовно поведінки, мотивів і потреб жінок і чоловіків, що базуються на уявленнях про чоловіче і жіноче. Гендерні стереотипи закріплюють існуючі тендерні розбіжності і стають перепоною для зміни стану справ у сфері гендерних відносин.

  Культура кожного суспільства, як і уява соціалізованого в ній індивіда, містить узагальнені уявлення про те, якими є чоловіки й жінки та чим вони повинні займатися; такі узагальнені усталені уявлення стосовно спільнот чоловіків і жінок загалом називають гендерними стереотипами.

Один з  поширених гендерних стереотипів, наприклад, чоловік – добувач, жінка – берегиня.

5. Робота в групах «Розподіл Гендерних ролей в сім'ї».

Трьом групам, видаються листки паперу, на яких описано типи сімей (для трьох груп різні), пропонується в групах описати розподіл домашньої праці в цих сім'ях та в дужках приблизну кількість часу на тиждень, що витрачається. Уся ця робота заноситься в таблиці.

Зразки сімей:

У сім'ї проживають батько, мати, які обоє працюють, також є бабуся пенсійного віку та донька з сином. Донці 20 років, вона студентка, сину – 14, він вчиться в школі. Сім'я живе у великому місті, в багатоповерховому будинку.

Батько

Мати

Донька

Син

Бабуся

 

 

 

 

 

У сім'ї мати – вдова, яка працює, двоє дітей, обидві дівчинки, які навчаються в школі в сьомому та десятому. Сім'я живе в невеликому місті, в приватному секторі.

Мати

Донька (10 кл.)

Донька (7 кл.)

 

 

 

Молода сім'я проживає в селі. Вона складається з молодого подружжя – чоловіка, дружини та маленького хлопчика. Обоє не працюють через нестачу робочих місць, хоча обоє мають середню спеціальну освіту. Сім'я має присадибну ділянку, тримає домашніх тварин.

Батько

Мати

Син

 

 

 

Презентація роботи в групах. Висновок: Гендерні ролі – набір очікуваних зразків поведінки чоловіків і жінок.

6. Дискусія «Розподіл влади в сім'ях».

Патріархальні сім'ї – сім'ї, главою в яких є батько, тільки він, розподіляє матеріальні ресурси і приймає життєво важливі рішення щодо дружини, дітей, усіх важливих проблем функціонування сімейного осередку; владу в родині має тільки він.

Матріархальні сім'ї – сім'ї, главою в яких є мати, тільки вона розподіляє матеріальні ресурси і приймає життєво важливі рішення щодо чоловіка, дітей, усіх важливих проблем функціонування сімейного осередку; владу в родині має тільки вона.

Егалітарні сім'ї – сім'я, в якої немає чітко вираженого голови, обов'язки розподіляються ситуативно, а рішення приймаються колегіально або передоручаються тому, хто компетентніший у розв'язанні певної проблеми

  • Яких сімей, на Вашу думку, більше в Україні?

7. Робота в парах «Торгівля людьми за гендером».

Учням пропонується у парах визначити, хто більше страждає від торгівлі людьми: чоловіки чи жінки, і які міфи про торгівлю людьми як чоловіків, так і жінок існують у суспільстві.

Висновок: “Торгівля людьми” – це продаж, інша платна передача людини, а так само здійснення стосовно неї будь-якої незаконної угоди, пов’язаної із законним чи незаконним переміщенням за її згодою або без згоди через державний кордон України для подальшого продажу чи іншої передачі іншій особі (особам) з метою сексуальної експлуатації, використання в порнобізнесі, втягнення у злочинну діяльність, залучення у боргову кабалу, усиновлення (удочеріння) в комерційних цілях, використання в збройних конфліктах, експлуатації її праці (Кримінальний Кодекс України, ст. 149).

Торгівля людьми – купівля-продаж або інша оплатна передача особи з метою незаконного використання.

Головні елементи (ознаки):

• купівля-продаж людини;

• обман;

• насильство;

• боргова кабала;

• експлуатація різних можливостей і здібностей людини.

Об’єктами цього злочину можуть бути будь-які особи незалежно від статі та віку: чоловіки – з метою надексплуатації; жінки – з метою примусового шлюбу, народження дитини примусово або на замовлення, використання в легальному та нелегальному секс-бізнесі; діти – з метою використання у жебрацтві; будь-які особи – з метою примусової праці, насильницького використання в домашньому господарстві, в промисловому або сільськогосподарському секторах, для вилучення та трансплантації органів.

8. Вправа «На роботу потрібні».

Учні розділені на 2-3 групи, в залежності від кількості учнів у класі. Групам пропонується описати «привабливу» людину на ринку праці, не залежно від статі. Після цього йде представлення результатів.

9. Рефлексія. Вправа «Новим для мене було».

Учасникам тренінгу пропонується завершити речення «Новим для мене було…», «Корисною стала інформація…»

 

 

Категория: Старша школа | Добавил: Lili_a
Просмотров: 973 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar