Главная » Файлы » Методична скарбничка » Старша школа

Фактори впливу на репродуктивне здоров'я молоді
2016-12-17, 9:58 PM

Тема: Ризикована поведінка молоді.

Мета: навчити оцінювати ризик у життєвих ситуаціях, оцінювати рівень власної відпо­відальності, допомогти підліткам засвоїти навички відповідальної безпечної поведін­ки; ознайомити з симптомами ВІЛ-інфекції; розвивати співчутливе ставлення до ВІЛ-інфікованих; виховувати відповідальне ставлення до ризикованих ситуацій (наркотики, алкоголь, тютюнопаління) у власному житті; розвивати вміння свідомого вибору.

Хід заняття

1.Привітання. Знайомство.

На схематичних сердечках рожевого кольору учням пропонується закінчити речення «Для мене кохан­ня — це...». Зачитуючи, прикріпляють на схематичний макет людини.

2.  Мозковий штурм «Ситуації, в яких є ризик зашкодити своєму здоров'ю»

Мета: усвідомлення учасниками, що є ба­гато ситуацій, наслідками яких може бути загроза здоров'ю, і того, що ці наслідки безпосередньо пов'язані з поведінкою са­мої людини.

Учасникам пропонується назвати ситуації, які є ризикованими для здоров'я. Усі відповіді за­писуються на дошці. Отримана інформація уза­гальнюється.

Підсумок. Отже, що являють собою ризик і ри­зикована поведінка?

Ризик — це ситуації чи обставини, за яких вам та вашому здоров'ю або навіть життю може за­грожувати небезпека, але за певної поведінки її можна уникнути.

3.Вправа «Оцінка власного ризику».

Оцініть власний ризик у таких ситуаціях:

1.Стосунки з випадковими партнерами - більше ризику інфікування хворобами, що передаються статевим шляхом, ВІЛ, вагіт­ності тощо.

2.     Паління, алкоголь і наркотики знижують за­хисні сили організму, тому ці люди більше ризикують захворіти.

3.     Уживання наркотиків може призвести до ін­фікування ВІЛ, гепатитом, злочинів, передо­зування і смерті.

4.     Статеві стосунки можуть призвести до не­бажаної вагітності, інфікування ІПСІП/ВІЛ, втрати почуття самоповаги.

5.     Недотримання правил особистої гігієни може призвести до інфікування.

Рефлексія. Що ви відчували під час виконання цієї вправи? Які думки у вас виникали?

Висновок. Кожен оцінює ступінь ризику по-своєму, але ризик є в усіх цих ситуаціях. Зде­більшого молода людина применшує ступінь ри­зику, оскільки не має достатньої інформації щодо ризикованої поведінки й досвіду, вважаючи, що саме з нею нічого небезпечного статися не може — «Синдром водія». Але краще подумати про на­слідки ризикованої поведінки заздалегідь.

4.Міні-лекція «Що таке ВІЛ/СНІД»?

ВІЛ (вірус імунодефіциту людини) являє собою вірус, який вражає імунну систему організму. Це інфекція, яка ослаблює імунну систему до такого рівня, що організм стає беззахисним до будь-якої інфекції. На цьому етапі з'являються так звані опортуністичні інфекції, які користуються слабкістю імунної системи і призводять до розвитку серйозних захворювань. Опортуністичні захворювання це інфекційні та інші захворювання, вражаючі організм людини тільки при слабкому імунітеті.

ВІЛ не може довго існувати в оточуючому середовищі поза людським організмом, тому він не може розповсюджуватися через повітря, їжу та воду. Неможливо по зовнішньому вигляду сказати хвора людина чи ні. Багато людей інфіковані ВІЛ, але не знають про це.

СИМПТОМИ:

о  Збільшення лімфатичних вузлів.

о   Тривалість підвищеної температури до 38 - 39°С.

о   Зменшення ваги тіла на 10% та більше.

о  Висипи на шкірі, рецидивний герпес на слизових оболонках. Всі ці симптоми можуть бути і при інших захворюваннях, тому не треба самому ставити собі діагноз, а краще звернутися до лікаря.

Що таке «період вікна»? У відповідь на появу ВІЛ в крові починають виробляться антитіла до цього вірусу. Для цього організму потрібно від 2 тижнів до 3 місяців. Цей період може тривати і довше до 6 місяців. «Період вікна» - коли вірус уже потрапив в організм, г антитіл ще немає, тест на антитіла на ВІЛ буде негативним. Завжди потрібний аналіз крові через 3-6 місяців. В цей час людина вже може інфікувати інших.

5.Вправа «Оціни ризик ВІЛ-інфікування»

Мета: виробити в учнів вміння оцінювати поведінку щодо її ризикованості.

Робота у 5 підгрупах. Кожній підгрупі дається аркуш з описом 6 ситуацій. Учням пропонуєть­ся оцінити ризик ВІЛ-інфікування у наведених ситуаціях таким чином:

•        ДР (дуже ризиковано) — значний контакт із кров'ю, спермою, вагінальними виділеннями, які містять небезпечну концентрацію ВІЛ.

•        РН (ризик низький) — існує можливість не­значного контакту з рідинами організму ВІЛ-інфікованого.

•        РВ (ризик відсутній) — відсутність контакту з кров'ю, спермою або вагінальними виділен­нями ВІЛ-інфікованого.

•        ? — ви цього не знаєте.

 

Ситуації

Ризик

1

Користуватися туалетом у громадських місцях

 

2

Доглядати хворого на СНІД

 

3

Обробляти рану іншої людини без гумо­вих рукавичок

 

4

Мати незахищені статеві контакти

 

5

Повторно використовувати презервативи

 

6

Дружній поцілунок

 

7

Робити ін'єкції одним шприцом

 

8

Їздити в переповненому транспорті

 

9

Користуватися спільною голкою для  проколювання вух

 

10     Утримуватися від статевих стосунки

 

11

Ходити до школи з ВІЛ-позитивними ді­тьми

 

12

Бути покусаним одним комаром

 

13

Робити насічки на шкірі ножем, яким користувалися інші

 

14

Здавати кров на станції переливання крові

 

15

При статевих контактах користуватися презервативами

 

16

Вживати приготовлену ВІЛ-позитивним їжу

 

17

Плавати у басейні, водоймі

 

18

Дружити з ВІЛ-позитивним

 

19

Погоджуватися на секс без презерватива

 

20

Цілуватися в губи

 

21

Обнімати ВІЛ-позитивного друга

 

22

Часто змінювати сексуальних партнерів

 

23

Робити штучне дихання «рот в рот»

 

24

Робити ін'єкції одноразовим шприцом

 

25

Користуватися спільною голкою для на­несення татуювання

 

26

Користуватися бритвою іншої людини

 

27

Сидіти за однією партою з ВІЛ-позитивним учнем

 

28

Користуватися спільними голками для ін'єкцій

 

29

Пити з однієї склянки з ВІЛ-позитивним

 

ЗО

Користуватися спільною зубною щіткою

 

31

Обробляти рану іншої людини в гумо­вих рукавичках

 

Презентація відповідей. Обговорення

Рефлексія. Що ви відчували під час виконанню цієї вправи? Які думки у вас виникали?

Підсумок. Кожна людина повинна бути інформованою про шляхи передання ВІЛ-інфекції тоді вона зможе значно зменшити ризик ВІЛ інфікування.

6. Вправа «Оцінюємо власний ризик»

Мета: навчити учнів оцінювати власну поведінку щодо її ризикованості.

Щоб уникнути інфікування ВІЛ/ІПСПІ, небажаної вагітності, важливо визначитися з власною поведінкою. Слід оцінити, чи не є вона ризикованою. Зверніть увагу на наведені раніше варіанти ризикованої поведінки і пригадайте, чи не було чогось схожого у вашому житті. Оцініть власну поведінку з точки зору її ризикованості. Де б ви могли поставити позначку,на цій шкалі? Як ви вважаєте, ризик ВІЛ-інфікування зросте, коли ви подорослішаєте?

о

 

 

Рефлексія. Що ви відчували під час виконання цієї вправи? Які думки у вас виникали?

Підсумок. Наше подальше життя, здоров'я за­лежить насамперед від способу нашого життя, наших вчинків, нашої поведінки. Намагайтеся вести себе так, щоб звести до мінімуму ризико­вані ситуації у вашому житті.

7. Інформаційне повідомлення «Тестування на ВІЛ-інфекцію»

Мета: узагальнити інформацію про шляхи передання ВІЛ-інфекції, інформувати про пункти перевірки на ВІЛ-інфекцію.

Шляхи передання ВІЛ-інфекції:

1.     Статевий (коли при незахищеному статевому акті сперма або виділення із статевих органів потрапляють на слизові оболонки вагіни, пеніса, ротової порожнини або прямої кишки).

2.     Через кров (коли користуються голкою, брит­вою, інструментом для татуювання, яким ко­ристувалася перед цим інфікована людина і кров якої залишилося на цих предметах,- під час повторного використання шприців або голок після-вірусоносія, під час переливання інфікованої крові).

3.Від матері до дитини (під час вагітності, по­логів або через молоко матері).

Носії ВІЛ упродовж тривалого часу можуть ви­глядати і почуватися здоровими. Цей період може тривати роками. Увесь цей час людина, не підо­зрюючи, що в неї ВІЛ-інфекція, може інфіку­вати інших. Та надалі імунна система слабшає, а вірус сильнішає. З часом людина захворює на СНІД і вмирає. Існують ліки, за допомогою яких можна стримати розвиток ВІЛ-інфекції в орга­нізмі людини, хоча вони не виліковують СНІД, а тільки продовжують життя інфікованих.

Якщо людина усвідомлює, що була в ризико­ваній ситуації, їй слід пройти обстеження на ВІЛ-інфекцію. Це обстеження є конфіденційним й анонімним, безкоштовним. За законом, ніхто не має права розголошувати його результати, слід лише повідомити свого сексуального парт­нера. Якщо результат негативний, слід пройти повторне тестування через 3 місяці, між теста­ми не повинно бути ризику зараження.

Висновок. Утримання від сексуальних стосунків, відкладення їх до того часу, коли ви зможете від­повідати за наслідки статевих стосунків, виявлен­ня почуттів без сексу — це основа вашої безпеки, шлях уникнення багатьох проблем.

8. Обговорення ситуації

Учасники об'єднуються в 3 (4) підгрупи.

Ранні сексуальні стосунки призводять до багатьох небажаних, навіть трагічних наслідків. Серед по­ширених проблем — психологічні травми, осуд оточуючих, вагітність, зараження інфекціями, що передаються статевим шляхом. Послухайте історію, подібні до якої трапляються в реально­му житті Прочитайте й обговоріть можливі на­слідки запропонованої історії.

Історія

Олена, як і багато її подруг, давно задивлялася на одиннадцятикласника Максима: гарний, дотепний, має мотоцикл. Щоправда, репутація в нього не вель­ми багатьох дівчат довів до сліз. Та це лише до­давало йому популярності.

Одного разу Максим зустрів Олену після школи і за­просив покататися. Дівчина одразу погодилася: на­решті її мрія здійснилася! «Головне, подумала вона, не розчарувати його». Коли вони залишилися наодинці, Максим запитав: «Я тобі подобаюся? Ти мене любиш?». Дівчина зашарілася й тихо відповіла: «Так». «Тоді довірся мені», сказав Максим, і вона не насмілилась відмовити...

Наступного дня Олена побачила Максима у школі. Він розмовляв із хлопцями. Підійшла, привіталася, але Максим навіть не глянув у її бік. Дівчина кілька тижнів переживала, шукала зустрічі з ним, а він уни­кав її. Невдовзі Олена зрозуміла, що вагітна...

Висловіть варіанти розвитку подій.

1.Під тиском батьків Олена і Максим погоджуються взяти шлюб.

•         3 якими психологічними і матеріальними про­блемами вони зіткнуться?

•         Чи готові вони самостійно розв'язувати ці проблеми?

•         Чи вдасться їм продовжити навчання?

•         Чи великі шанси на збереження цього шлюбу?

2.Олена вирішує народити дитину.

•         Які можливі негативні наслідки для здоров'я дитини під час вагітності і матері — під­літка?

•         Які шанси має Олена продовжити навчання і здобути професію?

•         Які наслідки цього рішення для Максима (тест на ДНК крові є підставою для визна­чення батьківства і призначення аліментів на дитину)?

3.Олена зважується на аборт.

•         Як це вплине на фізичне здоров'я дівчини?

•          Як можуть поставитися до цього її батьки, родичі, знайомі?

4. Олена вирішує народити дитину і віддати її на всиновлення.

•        Як почуватиметься дівчина в подальшому житті?

•        Як це може вплинути на її подальший шлюб?

•        Як це може позначитися на долі її дитини?

Рефлексія. Що ви відчували під час виконання цієї вправи? Які думки у вас виникали?

Висновок. Ранні статеві стосунки призводять до багатьох проблем. Утримання від раннього ста­тевого життя — єдиний засіб уникнення неба­жаної вагітності, осуду оточуючих, психологіч­них травм.

9.Вправа «Почуття за ситуацією».

І .Жінка-проститутка, знає про свій статус, але працює, не попереджуючи людину.

2.Має 2 дітей, чоловіка. Дізнавшись про статус, діти вигнали її.

3.Молодша дитина ВІЛ+. Жінка вимушена працювати для того, щоб купувати дорогі ліки для дитини.

4.Надання секс-послуг, жінка користується презервативом.

Психолог викладає по одній ситуації, а учасники простежують свої почуття та висловлюють їх, їх зміну.

10. Вправа «Твій свідомий вибір»

Мета: навчити учнів робити свідомий, від­повідальний вибір щодо початку статево­го життя.

Робота в 3 підгрупах. Нижче наведені типові при­чини, з яких люди погоджуються на сексуальну близькість. Обговоріть, які з цих причин, на вашу думку, є відповідальними, а які — ні.

Причини, з яких люди погоджуються на сексу­альну близькість:

1.Щоб довести своє кохання.

2. Щоб утримати коханого, через побоювання, що в іншому разі він покине.

3.3 цікавості.

4. Через упевненість, що «всі так роблять» (або побоювання бути «білою вороною»).

5. Тому, що це здається правильним.

6. Щоб стати популярнішим серед однолітків.

7. Тому, що партнер пропонує довіритися йому, запевняє, що не буде жодних проблем.

8.3а гроші чи подарунки.

9. Тому, що обом цього хотілося.

10. У стані алкогольного чи наркотичного сп'яніння.

11. Щоб довести, що вони вже дорослі.

12. Якщо люди хочуть мати дитину.

13. Якщо люди створили сім'ю.

14. Коли люди кохають один одного, готові до близьких стосунків і до відповідальності за можливі наслідки.

Представники кожної підгрупи називають номери тих причин, які, на їх думку, свідчать про відпо­відальність під час вступу в статеві стосунки.

Рефлексія. Що ви відчували під час виконання цієї вправи? Які думки у вас виникали?

Висновок. Хоча ранні статеві стосунки поро­джують багато проблем, молоді люди часто по­годжуються на них. Рішення про це зазвичай приймається необдумано. Дуже важливо, щоб рішення про статеві стосунки приймалися завчасно у спокійній атмосфері. Ваша позиція має бути зваженою і чітко визначеною. Лише  в цьому випадку ви зможете пояснити її своєму другу й відстояти. Приймаючи це важливе рішення, беріть до уваги свої життєві  цінності і плани.

11. Презентація-висновок «Здоровий спосіб життя».

12.Рефлексія.

Учасники відповідають на запитання: «Чим було корисне для мене це заняття?» на схематичних сердечках зеленого кольору. Зачитуючи, прикріпляють на схематичний макет людини. Важливо наголосити на тому, чи змінилася позиція щодо кохання.

 

 

 

Категория: Старша школа | Добавил: Lili_a
Просмотров: 699 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar