Главная » Файлы » Методична скарбничка » Середня школа

Експрес-діагностика характерологічних особливостей особистості (Айзенк в модифікації Т. Матоліної)
2015-12-06, 6:18 PM

Опитувальник

1. Любиш ти шум і метушню навколо себе?

2. Чи часто ти потребуєш друзів, які могли б тебе підтримати?

3. Ти завжди знаходиш швидку відповідь, коли тебе про що-небудь просять?

4. Чи буває так, що ти роздратований чим-небудь?

5. Чи часто в тебе змінюється настрій?

6. Чи правда, що тобі легше і приємніше з книгами, ніж з людьми?

7. Чи часто тобі заважають заснути різні думки?

8. Ти завжди робиш так, як тобі говорять?

9. Чи ти любиш жартувати над ким-небудь?

10. Ти коли-небудь відчував себе нещасним, хоча для цього не було справжньої причини?

11. Чи можеш ти сказати про себе, що ти весела людина?

12. Ти коли-небудь порушував правила поведінки в школі?

13. Чи вірно, що ти часто роздратований чим-небудь?

14. Чи тобі подобається все робити в швидкому темпі?

15. Ти переживаєш через будь-які страшні події, які ледь не відбулися, хоча все скінчилося добре?

16. Ти можеш довірити будь-яку таємницю?

17. Чи можеш ти без особливих зусиль внести пожвавлення в нудну компанію однолітків?

18. Чи буває так, що у тебе без всякої причини (фізичні навантаження) сильно б'ється серце?

19. Чи робиш ти зазвичай перший крок для того, щоб подружитися з ким-небудь?

20. Ти коли-небудь говорив неправду?

21. Ти легко засмучуєшся, коли критикують тебе і твою роботу?

22. Ти часто жартуєш і розповідаєш смішні історії своїм друзям?

23. Ти часто відчуваєш себе втомленим?

24. Ти завжди робиш уроки, а все інше потім?

25. Ти зазвичай веселий і всім задоволений?

26. Вразливий ти?

27. Ти дуже любиш спілкуватися?

28. Чи завжди ти виконуєш прохання рідних про допомогу по господарству?

29. У тебе бувають запаморочення?

30. Чи буває так, що твої дії і вчинки ставлять інших людей в незручне становище?

31. Ти часто відчуваєш, що тобі все набридло?

32. Любиш ти іноді похвалитися?

33. Ти найчастіше сидиш і мовчиш, коли потрапляєш в суспільство незнайомих людей?

34. Хвилюєшся ти іноді так, що не можеш всидіти на місці?

35. Ти зазвичай швидко приймаєш рішення?

36. Ти ніколи не шумиш в класі, навіть коли немає вчителя?

37. Тобі часто сняться страшні сни?

38. Чи можеш ти дати волю почуттям і повеселитися в товаристві друзів?

39. Тебе легко засмутити?

40. Чи траплялося тобі погано говорити про кого-небудь?

41. Чи вірно, що ти зазвичай говориш і дієш швидко, не особливо обдумуючи свої слова?

42. Якщо ти опиняєшся в дурному положенні, то потім довго переживаєш?

43. Тобі дуже подобаються гучні і веселі ігри?

44. Ти завжди їси те, що тобі подають?

45. Тобі важко відповісти «ні», коли тебе про що-небудь просять?

46. Ти любиш часто ходити в гості?

47. Бувають такі моменти, коли тобі не хочеться жити?

48. Чи був ти коли-небудь грубий з батьками?

49. Чи вважають тебе веселою людиною?

50. Ти часто відволікаєшся, коли робиш уроки?

51. Ти частіше сидиш і дивишся, ніж приймаєш активну участь в загальному святкуванні?

52. Тобі зазвичай буває важко заснути із-за різних думок?

53. Буваєш ти абсолютно впевнений, що зможеш впоратися зі справою, яку повинен виконати?

54. Чи буває, що ти відчуваєш себе самотнім?

55. Ти соромишся заговорити першим з новими людьми?

56. Ти часто спохвачуєшся, коли вже пізно що-небудь виправити?

57. Коли хто-небудь кричить на тебе, ти теж кричиш у відповідь?

58. Чи буває так, що іноді ти відчуваєш себе веселим або сумним без всякої причини.

59. Ти вважаєш, що важко отримати справжнє задоволення від жвавої компанії?

60. Тобі часто доводиться хвилюватися із-за того, що ти зробив щось не подумавши?

Обробка результатів

Ключ

1. Екстраверсія

«Так» - 1, 3, 9, 11, 14, 17, 19, 22, 25, 27, 30, 35, 38, 41,43, 46, 49, 53, 57.

«Ні» - 6, 33, 51, 55, 59.

2. Нейротизм

«Так» -  2, 5, 7, 10, 13, 15, 18, 21, 23, 26, 29, 31,34, 37, 39, 42, 45, 47, 50, 52, 54, 56, 58, 60.

3. Шкала неправди

«Так» - 8, 16, 24, 28, 36, 44.

«Ні» - 4, 12, 20, 32, 40, 48.

Нормативи для підлітків 11-17 років: Е – 11-14 б., Шк. Неправди – 4-5 б., Н – 10.15 б.

Таблиця типів

Дані по тесту Айзенка

Дані по тесту Айзенка

Е в балах

Н в балах

Е в балах

Н в балах

1

0-4

0-4

17.

16-20

4-8

2.

20-24

0-4

18.

4-8

16-20

3.

20-24

20-24

19.

4-8

4-8

4.

0-4

20-24

20.

16-20

16-20

5.

0-4

44-8

21.

12-16

8-12

6.

0-4

16-20

22.

8-12

8-12

7.

0-4

8-16

23.

16-20

8-12

8.

4-8

0-4

24.

12-16

4-8

9.

8-16

0-4

25.

8-12

4-8

10.

16-20

0-4

26.

4-8

8-12

11.

20-24

4-8

27.

4-8

12-16

12.

20-24

8-16

28.

8-12

16-20

13.

20-24

16-20

29.

12-16

16-20

14.

16-20

20-24

30.

16-20

12-16

15.

8-16

20-24

31.

8-12

12-16

16.

4-8  |          20-24

32.

12-16

12-16

 

 

 

Характерологічні прояви

Шляхи корекції тип

Тип № 1

Безтурботний, мирний, незворушний. У групі скромний. Дружбу не нав'язує, але й не відкидає, якщо йому запропонують. Схильний до упертості, якщо відчуває свою правоту. Не жартівливий. Мова спокійна. Терплячий. Холоднокровний.

Вихователів турбують мало, а значить, завжди страдають від неуваги педагогів, тренерів, начальників Головне в цьому підході - підвищити самооцінку, привертаючи увагу до даної людини. Бажано, щоб у людини була можливість вибору темпу роботи. Необхідно підкреслювати цінність таких якостей, як скромність, холоднокровність.

Тип № 2

Радісний, добрий, говіркий. Любить бути на виду. Оптиміст, вірить в успіх. Легко прощає образи, перетворює конфлікти в жарт. Вразливий, любить новизну. Користується загальною любов'ю. Однак поверховий, безтурботний, примхливий. Артистичний. Не вміє досягати результату (захоплюється, але швидко остигає).

Заохочувати працьовитість, використовувати природний артистизм і схильність до новизни. Бажано поступово привчати до дисципліни, організованості (наприклад, пропонуючи оригінальні завдання). Рекомендується допомогти організувати час (гурткової роботою, участю в експедиціях, тощо).

Тип №3

Ахтивний, має добре розвинені бійцівські якості. Насмішкуватий. Прагне спілкуватися з усіма на рівних. Дуже честолюбний. У разі незгоди з позицією більш старшого приймає активну протиборчу позицію. Не виносить байдужості до себе.

Основна тактика - підкреслена повага. Взаємовідносини слід будувати на переконанні, спокійному, доброзичливому тоні спілкування. При афективній поведінці можлива іронічна реакція. Не слід з'ясовувати стосунки в момент конфлікту. Краще обговорити проблеми пізніше, у спокійній ситуації. При цьому бажано акцентувати увагу на проблемі і на можливості вирішити її без особливого емоційного напруження. Підліткам даного типу необхідно дати можливість проявити організаторські здібності, а також реалізувати енергетичний потенціал (спортивні досягнення тощо )

Тип №4

Тип неспокійний, насторожений, невпевнений у собі. Шукає опіки. Нетовариський, тому має зміщені оцінки і самооцінки. Адаптація йде тривалий час, тому дії уповільнено. Не любить активний спосіб життя. Споглядач. Часто буває схильний до філософії. Легко драматизує ситуацію.

Прагнути підтримати. Захистити від насмішок. Виділяти позитивні сторони (вдумливість, схильність до монотонної діяльності). Підібрати діяльність, що не вимагає активного спілкування, суворої тимчасової регламентації, а також не включену в жорстку систему субординації. Активізувати інтерес до оточуючих. Поволі зводити з людьми доброзичливо-енергійними

Тип № 5

Споглядальний, спокійний. Має низький рівень зацікавленості в реальному житті, а значить, і низькі досягнення. Спрямований на внутрішні вигадані або вичитані колізії. Слухняно-байдужий.

Гостро потребує підвищення самооцінки, це руйнує байдужість і підвищує рівень домагань, а отже, якість роботи або навчання. Бажано знайти сильні сторони (здібності, задатки), щоб якось зацікавити роботою.

Тип № 6

Стриманий, боязкий, чутливий, соромиться в незнайомій ситуації. Невпевнений, мрійливий. Любить філософствувати, не любить багатолюддя. Схильний до сумнівів. Мало вірить у свої сили. В цілому урівноважений. Не схильний панікувати і драматизувати ситуацію. Тривожний. Часто перебуває у нерішучості, схильний до фантазій.

Намагатися підтримувати, опікати, підтримувати перед групою позитивні якості і прояви (серйозність, вихованість, чуйність). Можна зацікавити ідеєю (наприклад, допомоги комусь більш слабкому). Це підвищить самооцінку, дасть привід до більш оптимістичного відчуття життя.

Тип №7

Людина скромна, активна, спрямована на дію. Справедливий, відданий друг. Дуже хороший, досвідчений помічник, але поганий організатор. Сором'язливий. Воліє залишатися в тіні. У компаніях, як правило, не складається. Дружить удвох. Взаєминам надає велике значення. Іноді нудно-моралізуючий.

У діяльності бажано надати вільний  режим; заохочувати, це активізує ініціативу. Постаратися допомогти розслабитися, щоб навчити  діяти самостійно, а не за вказівкою. Уникати публічної критики. Вселяти впевненість у своїх силах і права. Не допускати сліпої віри в чийсь авторитет.

Тип № 8

Людина спокійна, схильна до спілкування в компаніях. Естетично обдарована. Швидше споглядач, ніж діяч. Врівноважений. Байдужий до успіхів. Любить жити «як всі». У взаєминах рівний, але глибоко переживати не вміє. Легко уникає конфліктів.

Головне завдання - активізувати потребу до діяльності. Знайти заняття, здатне зацікавити його (скоріше, це щось, пов'язане з художніми проявами). Заохочувати успіхи. Бажано частіше спілкуватися з підлітком, звертаючи увагу на розвиток соціального інтелекту.

Тип № 9

Активний, життєрадісний. Товариський. У спілкуванні нерозбірливий. Легко потрапляє в асоціальні угрупування внаслідок поганої опірності дезорганізуючим умовам. Схильний до новизни, допитливий. Соціальний інтелект розвинений слабо. Не розвинене вміння виносити адекватні оцінки і самооцінки. Часто не має твердих принципових установок. Енергійний. Довірливий.

Режим бажаний більш жорсткий, мобілізуючий. Встановити доброзичливі стосунки, але підліток повинен відчувати, що за ним спостерігають. Намагатися спрямовувати енергію на корисні справи (наприклад, захопитися глобальною ідеєю досягти чогось, вступити до вузу тощо). Однак у цьому випадку необхідно розпланувати майбутню роботу, фіксувати терміни і обсяги, жорстко контролювати виконання. Підлітка даного типу бажано ввести до складу групи з сильним лідером і позитивними уста-установками.

Тип № 10

Артистичний. Любить розповідати. Недостатньо впевнений. Товариський. Неглибокий. Урівноважений.

Підтримувати зусилля, спрямовані на досягнення цікавих цілей (у самого вистачає ініціативи вибрати якесь заняття або мета, але не вистачає завзятості). Заохочувати артистизм, але не допускати до клоунства.

Тип № 11

Активний, товариський, благородний, честолюбний. Легко погоджується на ризиковані розваги. Не завжди розбірливий у друзях, у засобах досягнення мети. Шляхетний. Часто буває егоїстичним. Привабливий. Має організаторські схильності.

Заохочувати і розвивати організаторські схильності. Може бути лідером, але потребує контролю. Не допускати зазнайства. Лідерське становище в колективі легко виправляє розхитаність, лінь. Любить бути «на коні». У разі необхідності можна допускати колективну критику.

Тип № 12

Легко підкоряється дисципліні. Володіє почуттям власної гідності. Організатор. Схильний до мистецтва, спорту. Активний. Влюбливий. Легко захоплюється людьми і подіями. Вразливий.

Лідер за натурою, як в емоційній, так і в діловій сфері. Необхідно підтримувати лідерські зусилля, допомагати, направляти в діловому та особистісному плані.

Тип № 13

Складний тип. Марнославний. Енергійний. Життєрадісний. Як правило, не має високої духовної спрямованості. Занурений в життєві радості. У главу кута ставить побутові потреби. Схиляється перед рухливістю. Всіма силами прагне досягти успіху, вигоди. Зневажає невдах. Товариський, демонстративний. Жорстко висуває свої вимоги до оточуючих.

Мета старшого — тримати підлітка «в рамках», так як той схильний зазнаватися, підпорядковувати собі оточуючих. Діяти краще спокійно і твердо. Виділяти інших, підкреслюючи їх позитивні особистісні якості. Можна запропонувати роль організатора, при цьому вимагати виконання обов'язків. Бажано естетичне виховання.

Тип № 14

Владний, недовірливий, підозрілий, педантичний. Завжди прагне до першості. Дріб'язковий. Насолоджується кожним проявом переваги. Уїдливо-жовчний. Схильний до насмішок над більш слабкими. Мстивий, деспотичний. Легко стомлюється.

Не можна ставитися байдуже. Можна ставитися доброзичливо, можна - з іронією. Потрібно дати можливість зайняти лідерське становище, однак при цьому слід вибрати пост, на якому він більше уваги приділяв би паперам (перевірці книг, виписці оцінок), ніж людям. Заохочувати волю і завзятість. При цьому підлітку бажано виховувати в собі позитивне емоційне ставлення до оточуючих і позитивні установки.

Тип № 15

Вічно незадоволений, буркотливий, схильний до причіпок. Дріб'язково-вимогливий. Легко ображається через дрібниці. Часто буває похмурим, дратівливим. Заздрісний. У справах невпевнений. У відносинах — підлеглий. Перед труднощами пасує. У групі, класі тримається осторонь. Злопам'ятний. Друзів не має. Однолітками командує. Голос тихий, різкий.

Бажано налагодити хоча б мінімальні взаємини. Це легше зробити, ґрунтуючись на помисливості даної людини. Можна цікавитися його самопочуттям, успіхами в довірчій бесіді. В якості громадського навантаження, що дозволяє мати основу у взаєминах, можна дати канцелярську турботу (педантичні  властивості дозволять робити її добре). Заохотити за старанність при всьому колективі, що дозволить якось налагодити відносини з ровесниками. Підлітки такого типу вимагають постійної уваги та індивідуальної взаємодії.

Тип № 16

Високочутливий тип, недовірливий, пристрасний, мовчазний, замкнуто-образливий. Самолюбний, незалежний, відрізняється критичним складом розуму. Песиміст. Схильний до узагальненого мислення. Часто буває невпевнений у собі.

У підході бажані оберігаючий режим, заохочення при однокласниках, доброзичливість, повага. Слід підтримувати справедливі критичні судження, але уникати розвитку у підлітка критиканства.

Тип № 17

Дуже емоційний. Захоплений, життєрадісний,  товариський, влюбливий. В контактах нерозбірливий, дружньо налаштований до всіх. Непостійний, наївний, ніжний. Користується симпатією оточуючих. Фантазер. Не прагне до лідерства, вважаючи за краще інтимно-дружні зв'язки.

Підтримувати позитивний настрій. Бажано розвивати естетичні схильності, підтримувати захоплення (заохочувати, цікавитися, пропонувати виступити перед класом, групою). Звернути увагу на вироблення вольових якостей (наполегливості, рівня домагань).

Тип № 18

Емпатійний. Дуже жалісливий, схильний підтримувати слабких, воліє інтимно-дружні контакти. Настрій найчастіше буває спокійний, знижений. Скромний. Сором'язливий. Невпевнений у собі. Споглядач. Легко стає настороженим і підозрілим в несприятливих умовах.

Рекомендується налагодити щадно-розвиваючий режим. Контролювати поволі, ставитися спокійно, доброзичливо. Допомагати у важких ситуаціях, якими в даному випадку є досягнення мети, формування активної позиції, налагодження контактів з однолітками та дорослими. Виключити публічне обговорення, якщо можливі негативні оцінки.

Тип № 19

Спокійний тип. Мовчазний, поміркований. Уповільнено-діяльний, дуже послідовний, самостійний, незалежний, кропіткий. Безпристрасний, скромний, малоемоційний. Іноді буває відвернений від реальності.

У підлітків даного типу треба постаратися підвищити самооцінку, розвинути систему цінностей, розкрити нахили та здібності. Зацікавити чимось можна, давши якусь роботу з високою особистою відповідальністю (діяльність повинна бути пов'язана більше з паперами, ніж з людьми). Підлітки такого типу потребують порад з різних питань, але виражених в делікатній формі.

Тип № 20

Дуже демонстративний, не вміє співпереживати. Емоційно бідний. Любить протиставляти себе колективу. Дуже наполегливий у досягненні значущих для себе цінностей. Цінує престиж. Часто буває фальшивим. Практичний.

Режим взаємодії м'який, терпимий, щоб не загострювати негативні якості. Залучити в спортивні або технічні заняття, щоб підлітки могли перевести енергетику в позитивне русло, а потреба в боротьбі за першість прийнятну форму. Бажано естетичне виховання. Необхідно залучати в позитивні соціальні групи з сильним впливовим лідером.

Тип № 21

Дуже енергійний, життєрадісний. Улюбленець публіки. Вважається, що підлітки такого типу щасливці. Дійсно, вони часто дуже обдаровані, легко вчаться, артистичні, невтомні. Однак наявність цих якостей часто має негативні результати. Підлітки (молоді люди) з дитинства звикають, що їм усе доступно. В результаті не навчаються серйозно працювати над досягненням мети. Легко все кидають, часто переривають дружбу. Поверхневі. Мають досить низький соціальний інтелект.

Вимагають доброзичливого ставлення. В колективі не варто вибирати на лідерські посади (краще частіше пропонувати разові доручення організаторського типу). Строго вимагати виконання доручень. Бажано разом з підлітком знайти якусь значиму ціль (наприклад, оволодіти іноземною мовою), розділити на періоди термін виконання, розписати за часом задачі і контролювати виконання. Це, з одного боку, допоможе досягти поставленої мети, а з іншого боку, привчить до впорядкованої роботи.

Тип № 22

Дуже пасивно-байдужий. Впевнений в собі. У відношенні до оточуючих жорстко вимогливий. Злопам'ятний. Часто проявляє пасивне впертість. Дуже педантичний, дріб'язковий. Розважливий, холоднокровний. До чужої думки ставиться байдуже. Ригідний, воліє звичні справи і монотонність побуту. Інтонації мови маловиразні. Малоестетичний.

Створити у підлітка відчуття, що він цікавий вчителю (тренеру і т. д.). Слід цікавитися деталями побуту, самопочуття. Серед суспільних доручень бажано вибрати щось, що вимагає акуратного виконання (ведення журналу або табеля, облік чогось тощо). Необхідно хвалити за старанність. Допомагати у виборі занять (бажано індивідуальні, а не групові види спорту або художньої самодіяльності).

Тип № 23

Комунікабельний, активний, ініціативний, захоплюється чимось швидко. При цьому вміє управляти собою. Вміє добиватися наміченої мети. Честолюбний. Любить лідирувати і вміє бути організатором. Користується довірою і щирою повагою оточуючих. Характер легкий. Естетичний, рівно пожвавлений.

Створити можливість для лідерства. Допомагати у вирішенні групових та індивідуальних завдань. Стежити за тим, щоб навантаження (навчальне, виробниче і громадське) було в розумних межах.

Тип № 24

Активний, врівноважений тип. Енергійний. Средньокомунікабельний. Відданий нечисленним друзям. Впорядкований. Вміє ставити перед собою завдання і домагатися рішень. Не схильний до суперництва. Іноді образливий.

Віддає перевагу спокійному довірливому ставленні оточуючих до себе. Бажано налагодження чітких ділових контактів.

Тип № 25

Активний, іноді вибуховий, іноді безтурботно-веселий. Часто буває спокійно-байдужим. Ініціативи майже не проявляє, діє за вказівкою. Пасивний у соціальних контактах. До глибоких емоційних переживань не розташований. Схильний до монотонної кропітливої роботи.

Бажано спокійно-ділове ставлення. Краще знаходити і рекомендувати індивідуальні заняття. Такі люди добре справляються з адміністративною роботою.

Тип №26

Спокійний, урівноважений, терплячий, педантичний. Честолюбний. Цілеспрямований. Має тверді принципи. Часом образливий.

Такі люди люблять довірливі відносини, спокійний темп роботи. Не схильні до панібратства. Бажано заохочувати, хвалити при класі (групі) за акуратність, старанність. Працювати над підвищенням впевненості у своїх діях.

Тип №27

Врівноважено-меланхолійний. Тонко відчуває. Приязний; цінує довірливо-інтимні стосунки, спокійний. Цінує гумор. В цілому - оптиміст. Іноді панікує, іноді впадає в депресії. Однак частіше спокійно-задумливий.

Створити обстановку активно-спокійної діяльності. Бажано уникати жорсткої регламентації. Рекомендувати естетичні та літературні поняття.

Тип № 28

Меланхолійний, честолюбний, наполегливий, серйозний. Іноді схильний до тужливо-тривожного настрою. Дружить з нечисленним колом людей. Необразливий, але іноді недовірливий. Самостійний у рішеннях щодо принципових питань, але залежний від близьких в емоційному житті.

Рекомендується спрямовувати зусилля на підвищення самооцінки, зміцнювати упевненість в собі.

Тип №29

Жорстко вимогливий до оточуючих: впертий, гордий, дуже честолюбний. Енергійний, товариський, часто перебуває в бойовому настрої. Невдачі приховує. Любить бути на виду. Холоднокровний.

Взаємовідносини будувати на основі поваги, високої вимогливості. Можна сміятися над недоліками, якщо підліток зарозумілий.

Тип № 30

Гордий, прагне до першості, злопам'ятний. Прагне до лідерства в усьому. Енергійний, завзятий. Спокійний, розважливий. Любить ризик, непохитний в досягненнях. Не позбавлений артистизму, хоча і сухуватий.

Не допускати зазнайства. Підтримувати в позитивних зусиллях. Допомагати в лідерстві, не допускати командний стиль відносин. Нейтралізувати озлобленітъ. Розвивати соціальний інтелект.

Тип №31

Сором'язливий, не заздрісний, прагне до самостійності, причепливий. Доброзичливий. З близькими людьми проявляє спостережливість, почуття гумору. Схильний до глибоких довірчих відносин. Уникає ситуацій ризику, небезпеки. Не виносить нав'язаний темп. Іноді схильний до швидких рішень. Часто розкаюється у своїх вчинках. У невдачах звинувачує тільки себе.

Забезпечити спокійну, доброзичливу обстановку. Намагатися залучати в активне рішення нових питань. Заохочувати соціальну активність, залучати до участі в будь-яких заходах (семінарах, конференціях, художній самодіяльності тощо).

Тип № 32

Честолюбний, невдачі не знижують впевненості в собі. Зарозумілий. Злопам'ятний. Енергійний. Завзятий. Цілеспрямований. Схильний до конфліктності. Не поступається, навіть якщо не правий. Мук сумління не відчуває. У спілкуванні не схильний до співпереживання. Цінує тільки інформативність. Емоційно обмежений тип.

Не підтримувати в конфліктних ситуаціях. Впливати через честолюбство. Відносини підтримувати рівні, намагаючись поволі розвивати соціальний інтелект.

Категория: Середня школа | Добавил: Lili_a
Просмотров: 6377 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 5.0/2
Всего комментариев: 0
avatar