Главная » Файлы » Методична скарбничка » Середня школа

Болото образ
2016-11-20, 10:00 PM

БОЛОТО ОБРАЗ

Найкращі ліки від образ — прощення»

Сенека

Хід заняття

1. Вправа «Клумба».

Давайте пограємо в м’яч. Станьте в коло. Той, хто кидає, говорить, на яку квітку схожий той, кому він кинув. І так — всім присутнім.

Рефлексія: Що відчували, коли кидали м’яч? Коли ловили?

2. Вправа «Продовж речення».

Ведучий каже початок речення, а учні завершують його. Бажано, щоб на кожне речення було не менше трьох варіантів закінчення. Узагальнення типових відповідей.

1.               Мені подобається...

2.               Ненавиджу...

3.               Усі люди...

4.               Люди ображаються, коли...

5.               Не люблю, коли...

6.               Люблю життя за...

Сьогодні ми з вами поговоримо про болото Образ, яке лежить на острові Неприємних Почуттів. Для того, щоб нас не засмоктало це болото, спробуємо створити валізу образ.

3.Вправа «Образа — це...»

—              Наведіть визначення образи.

—              Чи бувають образи справедливі та несправедливі? Наведіть приклади.

—              Як ти зазвичай реагуєш на образу?

—              Чи потрібно «накопичувати» образи? Чому?

Розумні люди кажуть, що «колекціонувати» образи безглуздо. їх слід подумки «відпустити» на вітер чи по воді, уявляючи, як вони поступово зникають.

4.Вправа «Як виникають образи».

Ти очікував від людини певної поведінки, але твої сподівання не виправдались. Так виникає образа. Що сильніші сподівання, то сильніше почуття образи. Образа з’являється й у відповідь на приниження, навіть уявне, це результат нашого порівняння: ми порівнюємо очікувану та реальну поведінку іншої людини. Найчастіше ображаємося на тих, кого вважаємо залежними від нас. Наприклад, твій друг пішов десь з іншою компанією, а тобі про це нічого не сказав...

Ти сподівався або ж робив натяки на один подарунок, а тобі подарували інший. Ти образився, починаєш жаліти себе і не помічаєш, як болото Образ поступово затягує тебе у свої каламутні води... Але чому інша людина повинна жити за твоїми правилами?! Звідки взялися ці очікування? Подумай, можливо, хтось і від тебе очікував зовсім не такої поведінки? Таким чином усі люди можуть ображатись одне на одного.

Образи бувають різні. Слід навчитися розрізняти те, що пов’язане зі свідомим бажанням образити, і те, що було сказано ненавмисне, без будь-якого бажання скривдити. Адже часто найкращі друзі сваряться і навіть перестають дружити через невдалий жарт, ненавмисну образу. Тому дуже важливо навчитися сприймати чиюсь випадкову нетактовність просто й безболісно. Щоб не ображатись, не варто поспішати, не слід відповідати одразу, треба трохи «охолонути».

Висновок: люди неглибокого розуму чутливі до дрібних образ, люди розуму глибокого все помічають і ні на що не скаржаться.

5.Фізхвилинка.

Підніміть, будь ласка, обидві руки ті, кого дражнили або і далі дражнять однолітки. А тепер прошу опустити ліву руку тих, хто не переймається (не хвилюється, не ображається, не сердиться), коли його дражнять. (Зазвичай більшість учнів залишаються з піднятими руками.) Пропоную опустити праву руку тим, хто у відповідь також дражниться. (Обговоріть ситуацію.)

Ось у цьому і полягає таємниця болота Образ: що більше ти ображаєшся на всілякі прізвиська, то більше тебе дражнитимуть! Найкращий вихід — ставитися до свого прізвиська з гумором.

Психолог С. Кривцова вважає, що одна людина дражнить іншу, коли:

• з’ясовує, наскільки ти можеш відстояти свою позицію, своє місце в колективі;

• їй погано, у неї якісь проблеми, і вона спрямовує на тебе свій гнів;

• ти не схожий на інших (зовнішньо, за національністю);

• ти поводишся не найкращим чином — скупий, ябеда (виріши, чи справді це так, і подумай, чи не варто тобі змінити свою поведінку?);

• ти чимось образив того, хто тебе дражнить, і, можливо, вже забув про це, а він таким чином мститься тобі за свою образу;

• її образив не ти, а хтось інший, але дістається тобі, тому що вона тебе не боїться.

6.Вправа «Що робити, коли тебе дражнять?»

Формування життєвих навичок.

Спробуй подивитись на ситуацію збоку, начебто вона тебе не стосується.

1.Подумай, чому тебе дражнять (основні причини тобі вже відомі, отже, залишилось обрати правильний варіант).

2.Якщо річ у тобі, подумай, чи можеш ти щось змінити.

3. Скажи тому, хто дражниться, щось на кшталт: «Хто дражниться, той сам таким буде!».

4.Скажи собі: «Так, я справді буваю таким. Ну й що з того?».

Можна запропонувати учням розповісти власні прийоми протидії.

Коли ти вперше почуєш насмішку, зроби вигляд, що це тебе не стосується, це зовсім не про тебе. Залишившись наодинці, поміркуй, чи дуже ображає тебе таке прізвисько?

Подумай про того, хто це каже. Можливо, та людина не варта твоєї уваги? Тоді не треба хвилюватись: вона просто невихована, і це її проблема — нехай спілкується з тими, кому такі подобаються. А ти оминай її, уявляючи, що слухаєш музику, і тому не сприймаєш сторонніх звуків.

А що ж робити, коли той, хто тебе дражнить, — твій приятель? Що треба йому пояснити?

Наше життя багате на різні курйози, смішні, а інколи навіть і кумедні ситуації. Часом буває так, що важко стримати усмішку або сміх — вони вириваються самі по собі й ображають тих, із кого сміються.

Що робити, коли ти не зміг стримати сміху? Як підтримати того, кого ненавмисне, але все ж образив? Що робити, коли всі сміються? Чи варто заради прихильності приятелів підтримувати безглуздий жарт?

Пам’ятай, що ти або твій друг можуть опинитися на місці того, з кого сміються!

Шлях пробачення образ лише один — прийняття людей такими, які вони є. Зло породжує тільки зло. Кращим за помсту є прощення. Тому слід вчитися перемагати свій гнів, бути терпимим, поблажливим і не брати приклад з того, хто тебе кривдить.

Висновок: здатність прощати ближньому зло, не мститися йому, утримуватися від сварки свідчить про силу та красу людської душі.

7. Вправа «Обери собі девіз».

Уважно прочитайте висловлювання та подумайте, яке з них може стати вашим девізом у ситуації образи. Яким із цих принципів ви вже користувалися в житті? Позначте їх позначкою ٭. А з чим ви не згодні? Поставте біля них позначку НІ.

1.Душевно здорову людину не можна образити.

2. Краще ніяк не відповідати, ніж відповісти грубістю.

3. Не підживлюй непотрібні негативні емоції. Практикуй «внутрішнє» мовчання.

4.Не засмучуватись — означає берегти душевну енергію.

5.Звинувачувати й мучити себе — безглуздо, як і мучити інших.

6. Не варто висувати дуже високі вимоги до інших: люди і ти також — недосконалі.

7.Слабкі не вміють прощати. Здатність прощати — це риса, що притаманна лише сильним людям.

8. Дурна людина ображається, а мудра шукає в собі причини невдач.

8. Спільна робота «Картина посмішок».

З кошика кожен вибирає те, що описує його настрій (хмаринка, сонечко, квіточка, пелюстки, посмішка тощо). Потім дітям пропонується з’єднати свої малюнки (те, що вони обрали з кошика) в одне загальне полотно. У їхньому розпорядженні клей, скотч, стиплер. Дається завдання об’єднати малюнки будь-яким способом.

9.Вправа-прощання «Подяка». Рефлексія.

Мета: зворотний зв’язок; підтримка позитивного настрою.

Дітям пропонується пригадати, що найбільше сподобалося на усіх заняттях і подякувати кожному учаснику (за бажанням кому саме), продовжуючи фразу «(Ім’я), дякую тобі за …» (наприклад, за його роботу, підтримку, уміння слухати…).

Категория: Середня школа | Добавил: Lili_a
Просмотров: 340 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar