Главная » Файлы » Методична скарбничка » Робота з педколективом

Тренінг з елементами навчання для вчителів «Попередження насильства у шкільному середовищі»
2016-11-20, 10:09 PM

Тренінг з елементами навчання для вчителів «Попередження насильства у шкільному середовищі»

Мета: ознайомити учасників тренінгу з актуальністю проблеми насильства у дитячому середовищі, навчити педагогів реагувати на ситуації насильницького характеру в школі

Хід заняття

1. Вступне слово.

У народі кажуть: «Щаслива дитина – щаслива родина». Будинок символізує міцність та стійкість сім’ї. А оскільки школа - це другий дім, у якому учні проводять більшу частину дня, ми сьогодні спробуємо облаштувати прилеглу до будинку територію, щоб тим, хто  житиме у ньому було приємно і комфортно. Адже багато чого залежить саме від нашої з вами роботи.

2. Вправа «Моя відповідальність»

Учасникам пропонується на паперових травинках продовжити речення «Бути відповідальним для мене…» . Кожен по черзі коментує та ліпить свою травинку на малюнок.

 

3. Вправа «Мозковий штурм»

Учасники разом із тренерами обговорюють проблему насильства та його види

Після виконання вправи учасники об’єднуються в групи шляхом вибору цукерок (з коробки обирають цукерку та шукають таких же учасників, які вибрали таку саму цукерку). Далі всі вправи учасники виконують в групах.

4. Робота в групах «Вид насильства»

      Час: 10 хвилин

Кожному учаснику роздається стікер з певною ознакою поведінки чи психіки дитини. Завдання – визначити, до якого виду насильства відноситься.

1) негативізм, агресивність, жорстоке ставлення до тварин (фізичне насилля);

2) ушкодження внутрішніх органів і кісток, які не є наслідком нещасних випадків (фізичне насилля);

3) синець або поріз, якому немає пояснень (фізичне насилля);

4) частини на голові без волосся (фізичне насилля);

5) сліди від зв’язування (фізичне насилля);

6)незвичні опіки (цигаркою або розжареним предметом, так зване «тавро» (фізичне насильство);

7)знання та використання термінології та жаргону сексуалізованої тематики, зазвичай не властивих дітям відповідного віку (сексуальне насильство);

8) інфекції ротової порожнини неявної етіології (сексуальне насильство);

9) брак догляду за собою (сексуальне насильство);

10) синдром «брудного тіла»: постійне перебування у ванній, під душем, що має настирливий характер (сексуальне насильство);

11) запобіжні заходи, щоб важче було знімати одяг (багато пасків, ременів, одночасно надягнені декілька пар штанців) (сексуальне насильство);

12) відсутність інтересу чи емоцій (психологічне насильство);

13) сліди укусів людиною (фізичне насильство);

14) ретинальні крововиливи (у сітківку ока), відшарування сітківки і переломи орбіти  (фізичне насильство);

15) висипи та/або кровотечі в ділянці паху, геніталій, анального отвору (сексуальне насильство);

16) примушення до дитячої проституції (сексуальне насильство);

17) страх перед чоловіками (сексуальне насильство);

18) крики, образи молодших від себе дітей (психологічне насильство);

19 вживання ненормативної лексики (психологічне насильство);

20) цькування однокласників (психологічне насильство);

21) приступи люті та агресивності (психологічне насильство);

22)  нерозбірлива та/або активна сексуальна поведінка; (сексуальне насильство);

23) сексуальні домагання до інших дітей (сексуальне насильство),

24) дитина постійно голодує через брак їжі; (економічне насильство);

25) дитина носить брудний одяг, що має неприємний запах; (економічне насильство);

26) дитина виглядає занедбаною (економічне насильство);

27) вдома холодно, безлад і антисанітарія; (економічне насильство);

28) є інформація про трудову діяльність дитини (особливо молодшого віку) (економічне насильство);

29) дитина жебракує, втікає з дому (економічне насильство);

30) у дитини немає іграшок, книжок, розваг (економічне насильство).

5. Вправа «Сильна сторона відповідальності»

Час: 5 хвилин

Учасникам пропонується на паперових квіточках продовжити речення «Чим сильнішою є моя відповідальність, тим…» . Кожен по черзі коментує та ліпить свою квіточку на малюнок

6. Робота в групах «Реакція на ситуацію насильства в школі: виявлення причин виникнення насильства та його наслідків»

Час: 20 хвилин

Кожній групі пропонують розглянути по дві ситуації певного виду насильства. Одна із ситуацій трактується як «незначна», а інша – як виражена форма прояву насильства в дитячому середовищі.

 

Фізичне насильство

Ситуація 1

У школі склалася традиція: кожного новенького учня однокласники «випробовують на міцність». Протягом перших тижнів після уроків відбувається групове побиття новенького. Зазвичай таке «посвячення» здійснюється поза школою (за шкільним спортивним майданчиком). Серйозних травм ніхто не отримував.

Ситуація 2

Учні третього класу при виході з класу на перерву, проходячи повз однокласника Іллю, дають йому запотиличники. Таке продовжується щодня, на кожній перерві, починаючи з першого класу.

 

Психологічне насильство

Ситуація 1

Учні сьомого класу оголосили бойкот однокласниці К. К. – хвороблива дівчинка, навчається посередньо, часто пропускає школу через хвороби, нічим не привертає уваги вчителів, в житті класу участі не бере.

Ситуація 2

В школі традиція – давати прізвиська учням та вчителям.

 

Сексуальне насильство

Ситуація 1

Хлопці, учні шостих-сьомих класів кидають жарти сексуального характеру на адресу своїх однокласниць і намагаються «затискати» їх у місцях, звідки важко вибратися (в роздягальнях, кутках).

Ситуація 2

Учень 8 класу постійно піднімає спідницю своїй однокласниці

 

Зневажливе ставлення до потреб дитини (економічне насильство)

Ситуація 1

В школі відбуваються крадіжки мобільних телефонів та грошей у вчителів.

Ситуація 2

На великій перерві учні всі разом біжать у їдальню, і ті, які добігають першими, хапають налитий сік, перевертаючи водночас інші склянки, які стоять поруч, набирають стільки печива, скільки хочеться.

 

Учасники в групах обговорюють ситуації, намагаються з’ясувати причини таких подій та хто відповідальний за їх виникнення, а також знайти можливі способи реагування в конкретних випадках. Надалі групи презентують свої напрацювання. Тренер звертає увагу учасників на те, що у всіх ситуаціях виникнення насильства можливе лише за активного чи пасивного заохочення дорослих або ж через їхнє байдуже ставлення до «легких» форм насильства, що тягнуть за собою виникнення важких випадків, які вже неможна ігнорувати. Після закінчення презентації на новому аркуші записуються загальні етапи профілактики представлених форм насильства.

 

Рекомендації тренеру

Основні причини виникнення описаних ситуацій

Фізичне насильство

Ситуація 1 – в школі вчителями не сформоване привітне ставлення до учнів, існує силова градація серед учнів.

 Ситуація 2 – вчитель молодшої школи недбало ставиться до «легких» форм насильства. Тренер має акцентувати увагу на тому, що саме вчителі повинні допомагати учням правильно ідентифікувати свою поведінку, мають навчити їх бачити межу між фізичним контактом і фізичним насильством.  Паралельно слід звернути увагу учасників на те, що, вказуючи небажані форми поведінки, обов’язково потрібно навчати своїх вихованців соціально прийнятних форм прояву агресії.

Психологічне насильство

Ситуація 1 – учні переймають манеру вчителя ігнорувати нецікавого чи неугодного учня.

Ситуація 2 – у школі панує несерйозне ставлення до ярликів, прізвиськ, штампів.

Сексуальне насильство

Ситуація 1 – в школі недостатня увага приділяється психосексуальному вихованню дітей. Наслідок – дефіцит знань та вмінь соціально прийнятними методами виражати симпатію.

Ситуація 2 – вчителі недостатню увагу приділяють уваги поведінці учнів

Зневажливе ставлення до потреб дитини

Ситуація 1 – дуже ймовірно, що на крадіжки цінних речей у дітей дорослі не звертали уваги. І тільки коли речі та гроші почали зникати у викладачів, забили на сполох.

Ситуація 2 – не сформована повага до потреб інших людей, недостатнє культурно-естетичне виховання.

7. Вправа «Ефективність моєї роботи»

Час: 5 хв.

Учасникам пропонується на паперових пташках продовжити речення «Для ефективної роботи  з протидії насильства…» . Кожен по черзі коментує та ліпить свою пташку на малюнок

8. Вправа «Я зрозумів….Я буду….»

Час: 5 хвилин

Учасникам пропонується на паперових промінчиках продовжити речення «Я зрозумів…Я буду…». Кожен по черзі коментує та ліпить свій промінчик на малюнок.

 

Тренер дякує всім за участь та продуктивну роботу в колі під час тренінгу.

 

 

Категория: Робота з педколективом | Добавил: Lili_a
Просмотров: 1411 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar