Главная » Файлы » Методична скарбничка » Робота з педколективом

Я сам будую своє життя! Все в моїх руках!
2015-12-02, 7:41 PM

Тема: Я сам будую своє життя! Все в моїх руках!

Мета: дібрати способи та методи відновлення психоемоційного комфорту; гармонізація внутрішнього світу педагогів; розвиток співпраці, допомоги і самодопомоги; покращення емоційного стану та психічного здоров'я.

 

Хід заняття

1. Вправа-очікування «Берег Надій».

Мета: створення позитивної атмосфери, налаштування на роботу.

Кожному учасникові заняття пропонується написати на стікерах - корабликах свої очікування від заняття.

Учасники по черзі називають своє ім'я, або ім'я яким би вони хотіли, щоб їх сьогодні називали, наклеюють кораблики на плакат із заздалегідь намальованою річкою з берегом Надій, озвучуючи свої думки.

2. Вступне слово «Зумій себе захистити».

Мета: підвищення психологічної культури вчителів; зацікавлення у власному внутрішньому світі, стимул до самопізнання.

Не вважайте себе непроханими гостями на бенкеті мудреців.

Займіть там уготоване Вам місце.

А. Франс

Перша умова будь-якого самовдосконалення — це прийняти себе таким, яким ти є насправді, сприйняти з усіма достоїнствами і недоліками, полюбити себе, і нарешті бути самим собою. Любити себе означає: бути вимогливим до себе, завжди працювати над собою, поважати свою душу і тіло.

Професії педагогів і психологів належать до так званих хелперських (від англ. help — допомагати), оскільки пов'язані з роботою у системі «людина — людина», тривалим спілкуванням, наданням підтримки і допомоги. У таких фахівців дуже високий ризик психічних і соматичних (тілесних) реакцій на напружені ситуації на роботі. Тому необхідно вчитися захищати себе, свою нервову систему від небажаних стресорів та перенапруження, необхідно вчасно сказати «стоп» вигоранню власної гармонії.

Я хочу сьогодні спробувати з вами ті вправи на зниження напруження, які ви зможете проробити самостійно.

3. Вправа «Перетворення» (позитивне мислення).

Ціннісно-смисловий рівень регуляції психофізичного стану (вплив на думки, зміна світогляду)

Образа, злість, невдоволення, критика себе та інших – все це найшкідливіші для нашого організму емоції. Наш мозок викидає гормони стресу на будь-які подразники, що загрожують нашому спокою. При цьому йому зовсім байдуже, реальні вони чи вигадані. Тому і на надуману проблему організм відреагує, як на справжню. Отже, важливо навчитись контролювати свої думки і емоції

Дивились двоє в одне вікно: один угледів саме багно.

А інший – листя, дощем умите, блакитне небо і перші квіти,

Побачив другий – весна давно!...

Дивились двоє в одне вікно.

Отже, важливо навчитись звертати увагу на позитивні моменти життя і вміти бути вдячними за них. Негативне запитання «За що?» бажано перетворювати на позитивне «Для чого?». Для чого у моєму житті з'явилась та чи інша неприємна ситуація? Які висновки я маю з неї зробити? Чого я маю в цій ситуації навчитись?

Якщо з таких позицій підходити до життєвих ситуацій, то вони перестають сприйматися як проблеми, і життя починає сприйматись як школа, де події і ситуації складаються таким чином, щоб ми могли навчитись саме тому, що нам потрібно.

Пам’ятайте, що подібне притягує подібне: чим ми цей світ наповнюємо через думки, емоції, вчинки, те до нас і повертається.

Учасники поділені на 3 групки, завдання замінити негативні думки позитивними, проговорити це.

Ситуація 1: у вас запланований семінар, майже все підготовлено, вчитель, який за це відповідає, терміново від'їжджає  і його немає ким замінити. Все ви повинні робити самі. Спробуйте замінити ваші негативні думки на позитивні.

Ситуація 2: в магазині ви простояли 1,5 години в черзі за  потрібною вам річчю. Коли черга підійшла до Вас, продавець сказав, що магазин сьогодні працювати більше не буде. Спробуйте замінити ваші негативні думки на позитивні.

Ситуація 3: ви чекали гостей, готували цілий день (навіть самі не встигли причепуритися), а ваші гості не прийшли, зателефонували за півгодини до наміченого приходу і сказали, що вибачаються, але з'явилися інші справи. Спробуйте замінити ваші негативні думки на позитивні.

4. Дихальна вправа на розслаблення під час роботи.

Одне з найпростіших, але дуже ефективних розслаблюючих вправ — дихальне, які ви зможете виконувати як вдома, так і на роботі.

Вдихніть через ніс, порахувавши при цьому до чотирьох. Видихніть через рот, порахувавши при цьому до п’яти. У міру видиху цілеспрямовано розслаблюйте плечі. Слідкуйте під час дихання за м’язами живота: під час вдиху живіт надувається з надходженням повітря в легені, під час видиху — втягуйте живіт. Таким чином, ви дихаєте більш глибоко, що допомагає отримати максимальну користь від цієї вправи. Якщо ви будете виконувати цю вправу щодня, то зможете знімати нервову напругу, роблячи цю вправу в будь-якому місці, навіть під час бесіди.

5.Релаксаційна методика «Малюємо цифри».

Мета: розслаблення; зняття напруження.

Для того, щоб зберегти власне здоров'я, необхідно правильно виходити зі стресу. Нам часто це не вдається, потім ми переживаємо, хворіємо, можливо знаходимося й у стані депресії. Зараз спробуємо відпочити, зняти стресове навантаження.

Займіть зручну позу, дихайте глибоко, але часто. Зосередьтеся на своєму тілі. Підніміть плечі трохи вгору, помалюйте ними нолики. Добре, а зараз, цифру 1, 7, 6. Напружте коліна, намалюйте ними цифру 1 і 0, спочатку вправо, а потім вліво. Розслабте своє тіло і подумки подякуйте йому.

Цю вправу ви можете виконувати після кожного робочого дня для профілактики.

6.Арома- і музикотерапія.

Мета: учити педагогів використовувати одну із технік самовідновлення та самозбереження: аромотерапію та музикотерапію.

(Звучить релаксаційна музика, запалюються аромосвічки).

Існує багато технік самовідновлення, одною із найдієвіших є аромотерапія та музикотерапія оскільки в їх поєднанні відпочиває ваше тіло, м'язи та нервова система.

Ароматерапія — застосування ефірних олій ароматичних трав із лікувальною ме­тою. Ароматерапія є складовою частиною фітотерапії.

Лавандова олія допомагає заспокоїтися, покращує сон, знімає головні болі та спазми; гвоздична — антибактеріальна та протиза­пальна; олія геранієва усуває біль та запальні процеси вуха, горла, носа, а також знімає головний біль, мігрень; мелісова олія допо­магає побороти астенію, слабкість, запамо­рочення, заспокоює при неврозах, істерії; трояндова — протизапальна, лікує органи дихання, ліквідує бронхоспазми, лікує за­студу, знеболює, очищає лімфу.

Під музику «Релакс для кошек» читається текст, а учасникам необхідно зуміти розслабитися і відчути себе кішечками. Таку релаксацію або її модифікацію можна самостійно пророблювати ввечері вдома.

"Я в котячої шкурі"

Подивіться навколо і уявіть, що всі кордони предметів розмиті, а самі вони пофарбовані в тьмяні відтінки зелених і синіх тонів. Уявіть, що Ви перетворилися на гарну кішечку, і у вас є шанс прогулятися по місцевості без ліхтарів, вночі.

Ваше тіло практично перестає сприймати зміни температури. А ось губи і ніс по чутливості перетворюються на кінчики ваших пальців.

Уявіть, що ваші лапки торкаються килиму, спробуйте відчути кожну ворсинку, смітинку, тріщинку.

Прислухайтеся до найтихіший звуків і шорохів.

Присядьте на носках, коліна з'єднайте разом, зіпріться долонями об підлогу на відстані кроку від ступні. Уявіть яка ви гнучка кішечка, як прогинається ваш хребет.

Уявіть, що вам буде неважко вигнувшись торкнутися язиком спини. Ви легко зможете закинути ногу за голову, як це роблять індійські йоги.

Уявіть, що ви залізли на дерево.

Тепер подумки заберіть на шафу і зістрибніть з неї.

Подумки прогуляйтеся по бортику балконних поручнів. Прогуляйтеся по дахам будинків, ви вільні та незалежні і вам добре, намагайтеся запам'ятати це відчуття.

Ви зістрибуєте на балкон, потім на дерево, з дерева знов на вулицю. Вигніться ще раз, пройдіться гарною ходою, полюбуйтеся собою і повільно повертайтеся назад…

Обговорення:

— Подумайте, які відчуття у вас зараз?

— Як змінився настрій?

— Які загальні враження?

Образи можуть бути різні, Ви можете уявляти те, що Вам найбільше подобається, того, ким би Ви хотіли, мріяли стати в якомусь іншому житті, тобто Ваша фантазія повинна не мати меж.

7. Релаксаційна вправа «Ельф».

Мета: зняття емоційного напруження, почуття захищеності.

Хотілося б ознайомити Вас і ще з однією технікою, яка надає впевненості у власних силах, знімає напруження, та надихає на подальшу роботу. Це вправи з парашутом (вони можуть бути різними).

Учасники стають у коло, тримаючи парашут за краї, один бажаючий сідає в середину парашута, ніби у чашечку квітки. Учасники качають парашут, а психолог читає текст.

«Ти сідаєш в чашечку квітки. Ти маленький ельф. Це твоя квітка. Ти радієш сонцю. Ти – маленький ельф. Коли сонце заходить за обрій, настає вечір. Квітка закривається і охороняє тебе... А вранці сонечко прокидається. Квітка розкривається і ти радієш сонцю. Ти – маленький ельф. Це твоя квітка. Вона тебе захищає!»

Обговорення: як себе відчували? Які відчуття виникли?

8. Заключне слово психолога.

Присвятіть хоча б годину собі, зробіть манікюр, чи зачіску (це допоможе вам згадати, що ви не лише учитель, а й жінка!) Займіться улюбленою справою, це зменшує емоційне напруження, обов'язково знайдіть собі хобі, якщо його у Вас ще немає!

9. Рефлексія. Вправа «Берег виправданих сподівань».

Мета: зворотний зв'язок, підтримка позитивного настрою від роботи.

Учасникам пропонується висловитися, чи справдилися їхні надії на сьогоднішній тренінг, чи знайшли вони для себе способи відновлення власних сил, як профілактику стресових ситуацій та емоційного вигорання. Якщо ні, то можна відклеїти свій стікер – кораблик від берега Надій.

Категория: Робота з педколективом | Добавил: Lili_a
Просмотров: 1775 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar