Главная » Файлы » Методична скарбничка » Початкова школа

Брейн-ринг по правам
2017-04-09, 6:37 PM

Брейн-ринг-подорож «Правами казкових героїв».

Мета: розширити знання дітей про основні права та обов’язки громадян, які гарантує Основний  закон України – Конституція, а також  Декларація прав дитини;  розвивати бажання дбати про повноцінність свого життя; виховувати повагу до прав інших людей на життя, здоров’я, гідне ставлення один до  одного.

Хід заняття

1. Вступне слово.

Давним-давно, ще у стародавні часи, у людей виникла необхідність відстоювати свої права. Спочатку це робилося силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя, що бажав їй допомогти у вирішенні спорів. Тривалий час діяв закон «Хто сильний, той і правий». Але коли виникли перші держави, правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя для усіх громадян, у людське суспільство прийшов закон права. Тепер держава стала на захист і сильного, і слабкого. Головним критерієм стала справедливість, а не сила. З тих пір минуло багато століть. А у 1945 році, після закінчення другої Світової війни, народи багатьох країн вирішили, що задля збереження миру їм слід об’єднатися, для того, щоб будь-які конфлікти та суперечки між країнами вирішувати не воєнним, а мирним шляхом. З цією метою у 1945 році була створена ООН. А у 1948 році країни, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини – документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечити громадянські права і свободи, рівність усіх перед законом. Але щоб захистити права дітей, у 1989 році ООН прийняла документ під назвою «Конвенція прав дитини». У ній держави беруть зобов’язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також підписалася під цим документом, а значить – пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.

2. Представлення команд.

Учні початкової школи (1-4 класи) представляють назву своєї команди (заздалегідь підготовлені команди по 5 учнів з кожного класу).

3. Вікторина.

Командам по черзі задаються питання:

1. Як називається основний документ громадянина ? /паспорт/

2. Який закон вважається головним законом країни ? /Конституція/

3 Як називають осіб, які не досягли 18-річного віку ? /неповнолітні/

4. Він може бути цивільним, адміністративним, кримінальним, що це ? /кодекс/

5. Як називають захисника у суді ? /адвокат/

6. Як називають людину, що бачила злочин ? /свідок/

7. Якого птаха бояться злочинці України ? /"Беркут"/

8. Який документ потрібний для проведення арешту чи обшуку ? /ордер/

9. Як називається примусове затримання особи співробітниками правоохоронних служб ? /арешт/

10. Як називається державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров'я і права громадян ? /поліція/

4. Гра « Пошта казкових героїв». «Казкова правова вікторина».

На адресу нашої школи надійшли якісь незвичні листи. З вашого дозволу я відкрию один, і ми разом дізнаємось, від кого вони. «Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть».

  • З якої казки цей лист? («Козадереза».)
  • Чиї та які права були порушені? (Право на родинну оселю.)

Зараз Вам буде запропоновано ситуації, у яких порушено права казкових героїв, а ваше завдання пригадати назву казки і пояснити, які права порушено.

Ситуація 1

Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Нещасній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.

Яке право порушено стосовно Попелюшки? (Право дитини па відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають її віку.)

Ситуація 2

Мауглі майже з народження жив серед тварин. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною? (Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, котра не досягла вісімнадцяти років.)

Ситуація 3

Мауглі не вміє говорити людською мовою — лише видавати незрозумілі для людей звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його у клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено? (Ні в якому разі. Мауглі може бути визнаний дитиною з особливими потребами, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонене будь-яке жорстоке поводження з дитиною, поводження, що принижує її гідність та шкодить фізичному й психічному здоров'ю)

Ситуація 4

Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено? (Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)

Ситуація 5. Англійська народна казка «Троє поросят»

«…Ніф – Ніф добіг до своєї солом’яної хатинки й устиг зачинити дверцята за мить до того, як клацнули ікла сірого розбійника.

- Ану відчиняй! – прогарчав вовчище.

- Нізащо! – пропищав переляканий Ніф – Ніф

Вовк набрав якнайбільше повітря й так дмухнув, що хатинка Ніф – Ніфа розлетілася в різні боки». (Вовк порушив право на недоторканість житла. Про це говориться у ст. 16 Конвенції ООН про права дитини)

Ситуація 6. Народна казка «Вовк і семеро козенят»

«… І тут вовк увірвався до хатинки. Злякалися козенята й нумо ховатися хто куди… Але вовк їх усіх знайшов і довго не розбирався: роззявив свою пащеку та проковтнув усіх по черзі…» (Вовк порушив право на життя)

Ситуація 7.  Російська народна казка «Маша і ведмідь»

«…Увійшла Машенька до хатинки та й сіла на ослінчик. А в тій хатинці жив здоровенний ведмідь. Повернувся ввечері ведмідь, побачив Машеньку, зрадів.

- Ага, - каже,- тепер не випущу тебе! Будеш у мене жити. Будеш піч топити, будеш кашу варити, мене кашею годувати.» (Ведмідь порушив право Машеньки на свободу.)

Ситуація 8.  Казка О. Толстого «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно»

«Розбійники підбігли.

- Ага, тепер від нас не втечеш!..

Важко уявити, чого тільки вони не виробляли, аби примусити Буратіно розкрити рота… Нарешті розбійники вирішили повісити його догори ногами. Прив’язали до ніг мотузку, і Буратіно повиснув на дубовій гілці…» (Розбійники порушили право Буратіно на гідність. Ст.37 Конвенції ООН про права дитини, де говориться про те, щоб жодна дитина не зазнавала катувань чи інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження або покарання)

Ситуація 9. Українська народна казка «Кривенька качечка»

« Пішла вона до криниці, а дід з бабою – в хату! Дивляться – аж у гніздечку нема качечки, тільки повно пір’ячка. Вони тоді взяли гніздечко – та й кинули у піч. Воно там і згоріло. Зайшла дівчину в хату та зараз до гніздечка – аж гніздечка нема.

Дівчина й каже:

- Я довіку жила б у вас, якби ви не спалили мого гніздечка та не підглядали за мною. А тепер – піду я від вас.» (Дід з бабою порушили право дівчини на особисте життя)

Ситуація 10. Н. Забіла «Зайчикова хатка»

«Оселились біля річки

Сірий зайчик та лисичка.

Зайчик – в хатці луб’яній,

а лисичка – в крижаній.

Ось постукала в віконця

Тепла сонячна весна,

І розтанула на сонці

біла хатка крижана.

Лиска почала зітхати:

- Як я житиму без хати?

Зараз зайця прожену

Й влізу в хатку луб’яну!

Де вже зайчику малому

Суперечить хижаку!

Довелось тікати з дому

Бідолашному звірку.» (Лисиця порушила право зайчика на недоторканість житла)

Ситуація 11. О. Толстой «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно»

«Він схопив Буратіно, відніс його до комори театру і повісив на гвіздок.

Повернувшись, він насварився на ляльок семихвостим батогом, щоб вони вели виставу далі…Карабас Барабас сів вечеряти. У вогнищі було замало дров. Тоді він ляснув у долоні. Прибігли Арлекін і П’єро. – Принесіть - но сюди цього гульвісу Буратіно, - сказав синьйор Карабас Барабас. – Він зроблений з сухого дерева, я його підкину у вогонь, моя печеня швидко засмажиться.

Арлекін і П’єро впали навколішки, благали пожаліти нещасного Буратіно.

- А де мій батіг? – загарчав Карабас Барабас.

Тоді вони, ридаючи, пішли до комори, зняли з гвіздка Буратіно й потягли на кухню». (Тут порушено право на захист від усіх форм фізичного та психологічного насильства, або недбалого ставлення, грубого поводження з боку батьків, законних опікунів чи будь – якої іншої особи, яка піклується про дитину.)

5. Раунд «Заверши речення».

Говорячи про права, необхідно не забувати й про обов'язки кожної людини. Замініть речення одним словом або доповніть речення правильною відповіддю.

* Людина, яка тримає свої речі у порядку. (Акуратна, охайна)

* Людина, котра завжди все виконує старанно, без помилок. (Уважна)

* Людина, яка завжди тактовна, коректна, делікатна, люб’язна. (Ввічлива)

* Людина, що прямо безкорисливо і чистосердечно висловлює свої думки. (Щира)

* Людина не скупа, не зажерлива, подільчива. (Щедра)

* Перше, що вмію робити – Це, звичайно, гарно … (вчитись).

* Щоб мене совість не мучила, Я виконую … (доручення).

* Щоб в кімнаті було чисто, Кожну річ ставлю на … (місце).

* В школу я завжди встигаю, Зранку сам я … (одягаюсь).

* Завжди чисті черевики, Бо умію їх … (помити).

* Хоч я малий, але завзятий, Люблю батькам … (допомагати).

6.Підсумки проведення брейн-рингу. Відеонарізка по правам дитини у мультфільмах. Нагородження грамотами переможців.

Категория: Початкова школа | Добавил: Lili_a
Просмотров: 1136 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всего комментариев: 0
avatar